Het forum is verhuisd! Klik hier om naar het nieuwe forum te gaan!
Create a free forum in seconds. | Welcome to IJslanders. We hope you enjoy your visit.
You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.
Join our community!
If you're already a member please log in to your account to access all of our features:
|
Wel of geen cap dragen ?, Daar is ie dan
| Koekie |
|
Forumverslaafde

Group: Lid
Member No.: 142

|
Hoi, Nou ik dacht ik open de discussie wel of geen cap dragen ??? Naar aanleiding van een ander topic ben ik wel nieuwsgierig Naar mijn weten is het verplicht om kinderen tot 16 jaar een cap te laten dragen en ik persoonlijk vind dat ik als volwassenen er op toe moet zien dat dat ook gebeurt, rijden zonder cap bij kinderen vind ik uit den boze dat kan absoluut niet naar mijn idee [ nog geen meter ] Zelf pies ik wel eens naast de pot , rij in de bak op Foutje zonder helm , op náttdis eigenlijk altijd met cap en in het bos braaf cappie op [ sinds 2 jaar ] maar voor foto's denk ik oh even cappie af De uitspraak laat iedereen toch doen wat ie zelf wil vind ik eigenlijk niet kunnen . Het hoogste percentage hersenletsel in sport is in de ruitersport . Dus hierbij geopend waarom wel en waarom niet . Doei Sylvia This post has been edited by Koekie on 05-08-2007, 22:49:35
|
|
|
| Noëmy |
|
Forumverslaafde

Member No.: 351

|
Toen ik stopte bij de manege (en dan praat ik over 8 jaar geleden) was ik blij dat ik eindelijk van dat rotding af was, ik heb op verschillende stallen gereden en cap was eigen keus. Dus jaren zonder cap gereden. Als ik op een jong of 'wild' paard stapte zette ik hem voor de zekerheid toch maar even op. Nu ik weer op een manege sta is het wel weer verplicht, dus nu draag ik weer braaf mijn cappie. Het is natuurlijk een stuk verantwoorder om met cap te rijden, maar ik vergeet het nu soms ook nog weleens, totdat iemand komt melden dat ik mijn cap niet opheb!
|
|
|
| Sim0ne |
|
Forumverslaafde

Member No.: 225

|
Sinds we Odinn hebben rij ik steeds meer met cap. Op hem sowieso altijd en nu ook af en toe op Ofke en met mennen... Ik denk dat het goed zou werken om het helemaal verplicht te stellen... Ik vind mijn cap eigenlijk prima zitten, maar pak toch snel mijn pet, omdat die lekkerder zit en luchtiger is.... Stom maar waar...
Bij mij is het eigenlijk gewoon laksheid. Er gebeurt eigenlijk nooit wat (in ben denk ik een keer of 4 van Ofke afgevallen in de 8 jaar dat we haar hebben en nooit op mijn hoofd gevallen, dus dan zie je steeds minder de noodzaak in om de cap op te zetten. Slaat eigenlijk nergens op natuurlijk, maar zo gaat het wel.
This post has been edited by Sim0ne on 06-08-2007, 07:20:49
|
|
|
| Kablos |
|
Forumverslaafde

Member No.: 340

|
Het moment van cap-dragen is bij mij gekomen na een onvoorziene valpartij waarbij ik HEEL TOEVALLIG wel een cap ophad. Waarschijnlijk had ik het zonder cap niet meer zo prettig na kunnen vertellen. Ik reed ook altijd zonder cap op ieder paard, totdat je erachter komt dat een ongelukje in een heel klein hoekje kan zitten, en meestal zijn dat soort paarden ongelukjes meestal niet met prettige afloop.
|
|
|
| nori |
|
Forumverslaafde

Member No.: 2

|
Ik heb altijd een cap op... echt altijd (ok op het paard dan he  )! Ik vind het echt onverantwoord om zonder cap te rijden, je hebt maar een hoofd, wees daar dus zuinig op! En een paard blijft toch een dier, hoe goed je hem/haar ook kent, er kan altijd wat onverwachts gebeuren! En buiten dat: in het bos is het ook nog eens reuze handig, je hoeft niet zo moeilijk te bukken voor laaghangende takken  !
|
|
|
| þrihnjukar |
|
Tölter

Member No.: 218

|
| QUOTE | | De uitspraak laat iedereen toch doen wat ie zelf wil vind ik eigenlijk niet kunnen . |
Ik vind het altijd jammer dat mensen niet zelf mogen beslissen in hun leven en dat er naar mijn idee altijd andere zijn die dit voor ze willen doen. Neem nou als voorbeeld euthanasie! Waarom zou iemand niet dood mogen als hij/zij dat wil? Tja beetje grof voorbeeld maar met hetzelfde idee... Als ik zonder cap wil rijden doe ik dat gewoon en wat andere ervan vinden doet er niet heel veel toe, als zij met cap willen rijden vind ik dat prima!
This post has been edited by þrihnjukar on 06-08-2007, 08:59:53
|
|
|
| Sim0ne |
|
Forumverslaafde

Member No.: 225

|
Het is vaak ook een financiele kwestie. Als jij een cap ophebt en je valt van je paard, hoeven ze in het ziekenhuis waarschijnlijk minder aan jou te repareren dan als je zonder cap reed. En dus scheelt dit geld voor de verzekering. Dit is net als met de autogordel... Het kan wel eigen keus zijn, maar dat heeft dan wel financiele gevolgen. Ze zouden dat eventueel op kunnen vangen door jou de kosten zelf te laten betalen als je geen gordel draagt of cap ophebt en toch een ongeval krijgt, lijkt mij niet oneerlijk...
Ik vind zelf dat je dat soort dingen best voor mag schrijven (in een wet vast mag leggen). Mensen kunnen zelf slecht inschatten wat de gevolgen kunnen zijn van bijvoorbeeld het zonder cap rijden (of roken om maar eens een ander voorbeeld te gebruiken), daarom is het niet altijd slim om dit aan mensen zelf over te laten.... En even eerlijk, hoe erg is het nou eigenlijk om een gordel of cap te dragen? Klein 'ongemak', groot resultaat toch... Zegt deze moraalridder die wel altijd met gordel rijdt, maar niet altijd met cap...
|
|
|
| willemien |
|
Forumverslaafde

Member No.: 31

|
Ik draag mijn cap altijd. En als ik dat niet had gedaan, had ik aan deze discussie niet mee kunnen doen, want ik ben een keer met Hvatur onderuit gegaan en met mijn hoofd op het asfalt beland. Sindsdien schaam ik me er ook niet voor anderen erop te wijzen dat het niet slim is zonder cap te rijden. En tja, verplicht – niet verplicht... het is gewoon stom het niet te doen. Je kunt wel leuk zelf willen beslissen over je lijf en je leven, maar vergeet niet dat anderen ervoor opdraaien als jij in het ziekenhuis belandt of invalide wordt (of erger). Om maar niet te spreken van de gevolgen voor ouders, vrienden, kinderen... Wel doen dus.
Willemien
|
|
|
| Koekie |
|
Forumverslaafde

Member No.: 142

|
Hoi, Ik bracht deze discussie in de wereld omdat de meeste die wel een cap dragen dat heel goed kunnen onderbouwen waarom ze hem dragen ook al zit ie niet lekker . Staat voor geen meter [ je bent net gekke eppie laten we eerlijk zijn ] nee de schoonheidsprijs win ik er niet mee. Je ziet nu ook in het gesprek dat de mensen die geen cap dragen [ en persoonlijk heb ik er liever ook geen een op m'n koppie ] er eigenlijk geen reden voor hebben . Meer ik bepaal zelf wel wat ik doe en ik ben nog nooit op mijn hoofd gevallen  ik vergeet hem wel eens , kweenie hoor maar je vergeet je broek toch ook niet aan te doen . Ik zet hem gewoon vaak niet op en tegenwoordig denk ik dan foei Syl Maar hoe zit dat dan met kinderen ??? [Zonder andere aan te vallen ] maar is het oké dat kinderen zonder cap rondhobbelen. Want stel dat kind dondert van een paard en heeft een blijvende hersenbeschadeging of dood , denken we dan ook ach hij koos zelf om zonder cap te rijden. Waarschijnlijk is dit zo'n discussie waar je nooit helemaal uitkomt want het is gewoon of wel op of niet op je kop zetten daar tussen zit nix. [ ja je hersens  ] Maar ik hoop eigenlijk door het ter discussie te brengen dat er geen kinderen zonder cap voorbij komen zetten [ op foto's of op film ] Doei Syl This post has been edited by Koekie on 06-08-2007, 09:42:34
|
|
|
| Táta |
|
Forumverslaafde

Member No.: 416

|
sinds ik mijn verstand heb  altijd een cap op mijn bolletje het is zelfs zo erg met me dat ik met mijn niet perfect passende cap eigenlijk niet wil rijden ik ik vandaag dus maar die achtelijk dure gpa ga kopen ook ik denk je hebt maar 1 hoofd tegen kinderen die in mijn omgeving zonder cap op een paard zitten zal ik ook altijd proberen uit te leggen hoe belangrijk zo'n helm is volwassenen daar integen moeten het maar voor hun zelf weten wat hier ook meespeeld is mijn man is hulpverlener (brandweerman) en deze mensen zien meer dan eens de gevolgen van het niet dragen van helmen en of gordels zij mogen wel de rotzooi opruimen niet echt prettig toch dat je niet voorzichtig bent met je eigen bolletje achja maar dat je andere dus ook met de gevolgen opzadeld dan vind ik neem je verantwoording voor jezelf en voor je omgeving zet gewoon die helm op je bol
|
|
|
| Paulientje |
|
Forumverslaafde

Member No.: 275

|
Ik draag altijd een cap. Je weet het namelijk nooit. Hoe goed je je paard ook kent, ongeluk zit in een klein hoekje en jij en je paard kunnen er niet eens altijd wat aan doen ("het paard schrikt nooit", maar hij springt heus wel opzij als ie bijna onder een auto ligt omdat de automobilist niet uitkijkt.....) Hoe fanatiek ik ook voor mezelf ben, anderen spreek ik er eigenlijk niet op aan, tenzij ik weet dat die persoon altijd met cap rijdt, maar dan meer zo van 'ben je m niet vergeten'. En kinderen probeer ik er op aan te spreken, of meestal is dat eigenlijk de begeleider van de kinderen. Een tijdje terug zo'n hele slinger jonge kids door het bos en echt de helft had geen cap op terwijl het overduidelijk allemaal beginners waren. Toen heb ik er wel wat van gezegd tegen de begeleiders, helaas werd dat dan weer niet op prijs gesteld... "Heb je niets mee te maken" "bij ons is dat eigen risico" "we stappen alleen" This post has been edited by Paulientje on 06-08-2007, 10:11:06
|
|
|
| Sprógur |
|
Forumverslaafde

Member No.: 318

|
stom en rar maar op flosi draag ik een cap. en ls ik daar na op sookje ga zitten gaat cap af.dom ik weet het
|
|
|
| myke |
|
Forumverslaafde

Member No.: 170

|
Ja, altijd. Zelfs boven de 35 graden op vakantie, terwijl degene zonder rijervaring lekker zonder cap in volle rengalop rondbanjeren.  Esthetisch verantwoord is het niet, maar ik heb maar een hoofd  Ben al regelmatig op mijn hoofd gevallen, ongeluk zit in klein hoekje (mobiel die afgaat bijvoorbeeld of eng onbuigend grassprietje, rare luchtjes, paard dat struikelt in stap). Inmiddels eraan gewend, tegenwoordig zijn ze ook niet zo enorm zwaar meer/knellend. Besluit om altijd met cap te rijden is gekomen nadat ik door een ski ongeluk onderuit ben gemaaid door een skiër, met alle gevolgen van dien. Daarvoor reed ik alleen met cap buiten, springen (jaren geleden) en tijdens de manegelessen (verplicht). This post has been edited by myke on 06-08-2007, 11:15:21
|
|
|
| Gletta |
|
Forumverslaafde

Member No.: 184

|
Nooit met cap op gereden, wel verschillende malen op m'n hoofd gevallen ( als ik val: ALTIJD op m'n hoofd) Maar dr was altijd alleen maar die stomme cap vroeger. Ik had ooit es een reportage gezien van het TÜV instituut: daarin zag je dat je als je op de rand van die cap viel juíst een schedelbasis kreeg. Voor onze dochter, die een shetlander kreeg voor haar zesde verjaardag, een crosshelm in Engeland besteld, die deed z'n werk goed. Ze is ooit met haar IJslander over de kop geslagen over een klein hindernisje en kwam met haar hoofd onder 't paard en mankeerde helemaal niets !! Toen hier die Casco op de markt kwam zag ik voor mezelf ook meer nut en heb er een gekocht, sinds die tijd draag ik em ook altijd. Ik vind wel dat iedereen het zelf moet weten. In deze maatschappij van de laatste jaren wordt je steeds meer betutteld, kweenie waar dat aan ligt, ze noemen dat geloof ik een zorgzame maatschappij en onder het mom daarvan beginnen mensen zomaar tegen je te schelden, dat je je honden vast moet doen op een dijk waar je dan al twintig jaar elke dag je honden laat rennen (en die nog geen mug kwaad kunnen doen én die meestal thuis in de wei poepen in tegenstelling tot de hunne die aangelijnd zijn), toen zij nog voor de tv zaten ( nu gaan ze gezond een wandeling maken). Of dat je aan de kant moet met je paard, terwijl je al aan de kant bent op een pad waar je al twintig jaar rijd, waar je al reed toen er nog geeneens een pad was zeg maar. En dan gaan ze nog 's achterom zitten schelden ook. Dan mag je in een restaurant niet eens meer je sigaretje opsteken, terwijl ze daar vrolijk verder gaan met dierlijke vetten nuttigen en chocoladetaartjes eten. Iedereen wil tegenwoordig een ÁNDER verbeteren lijkt het wel. Daarom bemoei ik me niet met iemand anders, draag em gewoon zelf, heb nu zo'n comfortabele harry's horse en die is niet eens zo erg. En degene die op een van m'n paarden mee wil rijden moet een helm op, Hanne ook altijd. Als genoeg mensen een helm dragen wordt 't vanzelf normaal denk ik.
This post has been edited by Gletta on 06-08-2007, 11:41:04
|
|
|
| Sabine |
|
Tölter

Member No.: 235

|
Ik heb hem ook altijd op. De laatste keer dat ik viel, viel ik ook op mijn hoofd, en gelukkig had ik 'alleen maar' een blauw jukbeen. De schoonheidsprijs ga je er niet mee winnen inderdaad en mijn lieve mama begint altijd erg te lachen als ik het champignonnending opzet, maar ik ben blij dat ik hem heb. Wat natuurlijk ook een voordeel is, is dat ze tegenwoordig allemaal licht van materiaal en luchtdoorlatend zijn. Ben eigenlijk nog weinig caps tegengekomen van het "nieuwe model" die geen luchtgaatjes heeft, als is het er maar één. Dat scheelt toch al de helft vind ik. Wij moesten vroeger op de ponyclub zo'n ouderwets capje mét rubber kinstukje (lees: zweetbakje) op, dat was veiliger. Dat je inderdaad van die rand juist of wél een schedelbasisfractuur op kan lopen is weer een ander verhaal.. Puntje bij paaltje: Ben blij dat ik er een heb en dat ze verbeterd zijn!
|
|
|
Track this topic
Receive email notification when a reply has been made to this topic and you are not active on the board.
Subscribe to this forum
Receive email notification when a new topic is posted in this forum and you are not active on the board.
Download / Print this Topic
Download this topic in different formats or view a printer friendly version.
disclaimer
IJslanderforum.nl kan op geen enkele manier verantwoordelijk gesteld worden voor op het forum geschreven dingen en dergelijken. |
|