Het forum is verhuisd! Klik hier om naar het nieuwe forum te gaan!

Create a free forum in seconds.
InvisionFree - Free Forum Hosting
Welcome to IJslanders. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Pages: (3) [1] 2 3  ( Go to first unread post )

(IJslandse) paarden op stal, waarom kan het niet of wel?!
Yndi
Posted: 28-06-2007, 20:15:26

Forumverslaafde
*

Group: Lid
Member No.: 368

Nav het topic over de onaardige dressuurruiters waar ook dingen genoemd worden als: "mijn paard staat 's nachts op stal, maar lijkt het ok te vinden", of: "vroeger stond ie 23 uur per dag op stal, maar ik wist niet beter", vroeg ik me af wat jullie vinden:

Waarom is het 'not done' een IJslander (of andere paarden) op stal te houden (of juist wel?)

Ikzelf heb een hele tijd geroepen dat juist een IJslander een ras is wat je niet op stal moet houden, dat ze daar niet voor gemaakt zijn. Kijk maar naar wat een ruimte ze hebben in IJsland en wat een vacht ze krijgen in de winters! Dat ga je toch niet op stal zetten?! Toen ik een jaar of 6 geleden hoorde over een IJslander die vanuit IJsland kwam en op een manege op stal gehouden werd vond ik dat ronduit belachelijk.

Maar nu... mijn argumenten van toen kan ik in ieder geval niet meer gebruiken. Inmiddels weet ik dat de paarden op IJsland die in de winter gereden worden niet buiten staan (dat is gewoon niet te doen ivm oa sneeuw) maar op stal. In oude stallen regelmatig zelfs nog aangebonden in een stand (ookal wordt dat nu snel minder). Ze staan meestal met 2 in 1 box en komen in principe wel buiten in een paddock. Afhankelijk van de eigenaar en het weer verschilt de duur van in de paddock staan van 15 minuten tot enkele uren. En dan moet je niet denken dat ze elke dag gereden worden. Zeker niet. En als het weer heel beroerd is komen ze soms ook wel eens een dag helemaal de box niet uit. Of een paar weken achter elkaar echt maar een half uurtje per dag.

En toch... Ikzelf zette mijn trainingspaarden het liefst zo lang als kon buiten, probeerde het vaak een hele dag te doen. Het grootste deel van die paarden stond ook aangebonden. Ik hou er niet van om ze zo binnen te zien. Maar als het rotweer was stonden ze wel na 5 minuten weer te dringen voor de deur en wilden ze gewoon echt weer naar binnen. Na weinig spelen in de paddock vanwege slecht weer een hele week kon ik op alle paardjes zo wegrijden zonder problemen of gekkigheid. Ik had totaaaaaaal niet het idee dat ze 'leden' onder het op stal staan.

Dus waarom beginnen wij hier allemaal meteen te 'stijgeren' als iemand zijn paard op stal heeft staan? Ok, in IJsland is het alleen in de winter over het algemeen. In de zomer hebben de meeste paarden echt alle ruimte. Maar dan zou ik weer zeggen: als je weet wat je mist is het in de winter nog erger om op stal te staan en nauwelijks buiten te komen... Maar toch lijkt het zo allemaal prima te gaan!

We kunnen ze het niet vragen en zullen het dus nooit zeker weten, maar ik ben inmiddels zelf wel van mening dat in de winter opstallen moet kunnen, zeker dus in IJsland als je veel jonge paarden moet trainen ontkom je daar niet aan. Door 1 meter sneeuw op 3 hectare land de 10 jonge paarden die je voor die dag moet rijden proberen te vangen gaat nou eenmaal niet bonk.gif . Wat vinden jullie (die dus meer in de Nederlandse situatie zitten)?? Is het echt zo 'not done' een paard op stal te houden, en waarom dan?
Shirley
Posted: 28-06-2007, 20:26:35

Forumverslaafde
*

Member No.: 130

Ik begin niet meteen te steigeren als iemand zijn paard op stal heeft staan. Ik heb het vorig jaar met Ljona geprobeert om haar op stal te houden. Dit was geen succes. Ljona is groot geworden in Polen en heeft daar altijd buiten gestaan. Ze werd echt depresief van het opgesloten staan. Ik denk wel dat paarden er aan kunnen wennen maar persoonlijk rijd ik liever wat verder zodat zij 24/7 buiten kan staan.

Maar ook daar heb ik af en toe mijn bedenkingen. Ljona kan niet schuilen voor zon of regen maar staat dus wel op een fijn land in een vaste kudde. Ik kan niet wachten tot ik zover ben dat ik paarden aan huis kan houden en het helemaal naar mijn idee kan indelen. tot die tijd... *zucht*. Maar ik denk wel dat paarden, IJslander of niet graag met soortgenoten staan. Bescherming tegen weer en wind in een fijne groepstal lijkt mij daarom ideaal, en dan mogen ze natuurlijk ook nog zelf kiezen wanneer ze binnen of buiten staan. Ja dromen.................
martine
Posted: 28-06-2007, 21:13:02

Forumverslaafde
*

Member No.: 169

Mijn mening is dat een paard gemaakt is om te bewegen. Zijn doorbloeding, spijsvertering, luchtwegen , alles wijst erop dat beweging een noodzakelijk iets is. Staat ie stil ,neemt de kans op koliek , luchtweg problemen en beenproblemen toe. Mijn eerste ijslander brak de stal af als hij er in moest, en die ik nu heb zweet als een otterals hij op stal staat. Een paard (niet alleen een ijslander) is een sociaal dier dat op stal weinig of geen sociaal contact heeft met soortgenoten. Volgens mij is weidegang voor een paard een must. Ik zeg niet dat ze nooit op stal moeten of mogen, maar als uitgangs punt je eigen gemak vind ik een slecht uitgangspunt . En als er buiten geen droog plekje meer te vinden is dan is het fijn als ze even op stal kunnen.
Koekie
Posted: 28-06-2007, 21:20:50

Forumverslaafde
*

Member No.: 142

Hihihi, grappig

Ik kom net bij de manege naast ons vandaan om mijn stallen te bespreken voor de winter.

Volgens mij is er vaker een topic van geweest maar wat ik ideaal vind is een mooie droge wei met betonplaat en schuilstal en natuurlijke bescherming tegen weer en wind.

Maar wat heb ik ? als ze buiten blijven ? zomers een schuin dijkje zonder schaduw en in de winter het zelfde schuine dijkje , spekglad en tot hun nek in de bagger oja wel een schuilstal.

Ik kies dus voor op stal in de winter en dan zoveel mogelijk loslaten , spelen en wandelen en rijden en voor mijzelf een beetje luxe in de vorm van mooie bakken om te rijden en een kantine .

Mijn paarden zullen ongetwijfeld gelukkiger zijn in dat mooie droge wei maar die mogelijkheid is er niet dus dan houd het op sadley.gif sadley.gif

Náttdis en Foutje hebben gelukkig hun jeugd doorgebracht in begrazings gebieden dus daardoor voel ik mij wel iets minder schuldig voor het feit dat ze nu op stal staan in de winter.

Sylvia

Ps mijn paarden hebben nog nooit iets gesloopt , zijn niet onrustig en zijn nog nooit ziek geweest helemaal nix nog geen DA gezien in hun leven afgezien van de jaarlijkse enting

This post has been edited by Koekie on 28-06-2007, 21:22:14
árangur
Posted: 28-06-2007, 21:32:56

Forumverslaafde
*

Member No.: 83

mijn paard stond in zijn vorige bos continue met zijn tanden over de boxdeur heen en weer te raspen. En als-ie dat niet deed stond hij mnet zijn hoofd tegen de muur in de hoek (had een hoekbox). Ik kan dus wel zeggen dat-ie dat waarschijnlijk niet erg fijn vond. hij stond alleen 's winters 's nachts binnen. Zomer 24/7 buiten. Nu in principe nog, alleen in n andere box in de andere schuur. Ik geef hem n hooinet en zo'n bal met biks. Het weven/tanden raspen is over en hij kijkt blijer. Hij heeft een grote 3x3 box.

In principe sluit ik me bij martine aan, maar heb net als sylvia niet de mogelijkheid om m 's winters buiten te laten. Voor mij is dit een goede tussen oplossing. Ik weet hoe de ijslanders er 's winters bij staan. Daarentegen staan ze 's zomers met grote groepen op grote stukken lang en krijgen ze ook regelmatig 'vakantie' (de meeste dan) dat weegt misschien op tegen het binnen staan. De hele manier van omgaan met paarden is daar gewoon anders. De zomer maakt veel goed en ze hebben wellicht op stal daar ook meer sociaal contact dan hier in onze tralieboxen? Maar het hele jaar door 24/7 op stal is naar mijn mening 'not done'.
Floortje
Posted: 28-06-2007, 22:34:04

Gæðingur
*

Member No.: 117

Ook ik vind dat als de mogelijkheid er is en ik wil daarvoor best een stukje rijden ik ze liever op het land heb staan.
Maar zoals ik zeg dat kan ook niet altijd.
Paarden hebben gewoon naar hun behoefte de ruimte nodig om lekker te rennen en daarbij zijn ze gemaakt om buiten te leven met hun lekkere dikke wintervacht.

Maar ik kan nu nog makkelijk praten hierover wacht maar over 3 jaar tot ik mijn eigen plekje moet gaan zoeken voor Saela dat zal ook niet makkelijk worden nosmile.gif
Maar als het paard er geen problemen mee heeft en geen tekenen van verveling toont vind ik dat het best kan als ie maar genoeg beweging krijgt...
Nynke
Posted: 28-06-2007, 22:55:01

Forumverslaafde
*

Member No.: 102

Wij beginnen niet te stijgeren als iemand een paard op stal heeft. Wij hebben de paarden ook wel eens op stal. Vaak wanneer het hard waait want dan kunnen ze achter hun eten aan rennen wat de padock uit waait.. Of als het dag en nacht regent hebben we ze 's avonds ook op stal en komen ze er 's morgens (als het dan nog steeds zulk weer is) er pas om 11uur weer uit. Ik merk niet dat de paarden daar een probleem van maken dus maken wij daar ook geen probleem van. Het liefst hebben we de paarden dag en nacht buiten, maar als het niet kan kan het niet.

willemien
Posted: 28-06-2007, 22:55:26

Forumverslaafde
*

Member No.: 31

Wij mensen doen veel aan projectie. We denken dat we weten wat goed is en hevelen ons gevoel over op de paarden. Denken dan dat zij precies hetzelfde voelen/wensen. Mieke geeft daar mooie voorbeelden van.
Uiteindelijk komt het erop neer dat we ze regelmaat moeten bieden. Veiligheid. Vrienden (oei, dat is alweer een te 'menselijk' woord). Eten en drinken.
Mijn paarden staan 's nachts op stal. Soms, als er iets uitzonderlijks is, zoals een storm of de hele dag stortregens, ook overdag. En daar voel ik me dan helemaal niet goed bij, maar dat is dus ook projectie, want als je dan eindelijk de stal kunt bereiken, tref je tevreden hooi kauwende paarden aan die je aankijken met een blik van 'wat kom jij nou doen?'
Lukka had haar hele lange leven buiten gestaan toen ik haar kocht (ze was toen negentien). Ik maakte me er wel een beetje zorgen over hoe ze haar nieuwe ritme zou oppakken. Ze vindt het heerlijk op stal. Een eigen, veilige plek waar je ongestoord kunt soezen. Hvatur is ook gehecht aan zijn plekje (hij heeft eigenlijk een te kleine box, maar staat naast zijn vriend Djinn en daarom verhuis ik hem niet als er een grotere stal vrijkomt - hij kan er wel languit in liggen hoor en dat doet hij ook regelmatig).
Ze lopen allebei zo los hun eigen box in en hebben het er goed.

Alleen ikzelf heb het er soms moeilijk mee, zoals uit een eerder topic blijkt. Maar dat is dan weer mijn probleem. Ik wil als ik op mijn werk zit dat idyllische beeld voor me zien van tevreden paarden op een groene wei. De realiteit is soms alleen anders

Willemien
Pink
Posted: 29-06-2007, 06:17:26

Forumverslaafde
*

Member No.: 73

volgens mij leven paarden in het nu. Als het regent, ga je met je billen in de wind en wacht je tot het beter wordt. Als er teveel honger is moet je daar wat mee doen, en ga je toch op zoek naar eten. Mijn idee is dat ze leven hoe het komt, ze doen wat het weer ze geeft te doen. En als het het weer niet is maar een mens dat je op stal zet, dan is dat het. Niet dat ze alles meteen zonder slag of stoot doen, maar tegen de regen kunnen ze toch ook niks beginnen, en dat weten ze. En als ze weten dat ze eten krijgen in de stal, en er ook weer uit mogen af en toe, tja, dan zetten ze zich ernaar. Behalve als de kudde niet óók de stal in gaat, want dan kan ik me voorstellen dat het kudde gedrag overheerst. Ik ben ook van mening dat paarden voor hun gestel beter veel kunnen lopen enzo, en dat langdurig (altijd) op stal staan niet goed zal zijn. Maar als een paard eenmaal weet wat een stal te bieden heeft, zullen de meesten zich er gewoon in schikken.
Mieke, ik weet wat je bedoeld met de stallen in IJsland, en de paarden zullen zich vast nog beter voelen in ruime boxen met een goede bodem. Maar het is niet anders, en ze doen het ermee. Ik vond het ook niet geweldig zoals ze daar staan. Maar ze staan niet in tig meter sneeuw en wel samen, en dat weten zij blijkbaar ook.
Tonkie
Posted: 29-06-2007, 07:27:43

Forumverslaafde
*

Member No.: 253

Soms is op stal een tijdelijk alternatief voor buiten. Met de nadruk op tijdelijk.
Kaeti
Posted: 29-06-2007, 08:15:54

Forumverslaafde
*

Member No.: 29

Kaeti heeft bij haar vorige eigenaar haar hele leven zowat buiten rondgecrost zonder een box van binnen te hebben bekeken, dus toen ze hier kwam en bevallen moest zette ik haar 's nachts binnen. Ik dacht haar er een plezier mee te doen, het regende plankgas, elke nacht en bijna elke dag rond die tijd. Maar ik zat er dus finaal naast, want zij brak de toko af. Uiteindelijk is haar veulen dus wel buiten in de stortbuien geboren.
MAAARRRR....
Afgelopen winter had ik er zomaar een IJslander bij en bij snertweer zette ik hun samen in een box en dat scheen het ei van Columbus te zijn, dit vindt ze prettig! Nu laat ik ze 's ochtends rond scharrelen voor ik ze naar hun weitje breng. En waar gaan ze heen? (inmiddels met hun 3-en) Juist, Kwik, Kwek en Kwak parkeren braaf IN de stal IN een box!!

Dit is natuurlijk niet te vergelijken met de paarden die echt in hun boxen moeten leven, maar het heeft wel weer mijn blik op hun IJslands denken verandert.
willemien
Posted: 29-06-2007, 08:26:43

Forumverslaafde
*

Member No.: 31

QUOTE (Kaeti @ 29-06-2007, 08:15:54)
het heeft wel weer mijn blik op hun IJslands denken verandert.

Nou ja, dat is niet IJslands denken, dat is paardendenken. Alleen in de box is onacceptabel, natuurlijk, maar met z'n allen op stal is goed. Net als met z'n allen buiten in de regen. Kuddedieren, dus in hun uppie doodongelukkig

Willemien
þrihnjukar
Posted: 29-06-2007, 08:39:16

Tölter
*

Member No.: 218

Ik heb ze liever buiten! Maar wat anderen met hun paarden doen is hun beslissing en die vind ik moet je accepteren als het paardenlijk is!
Ik heb ooit een merrie een winter op stal gehad en ze werd broodmager in die winter terwijl er niets mis was. Als ze in de winter buiten op het land liep had ze dit niet! Ik denk dat het erg verschillend is per paard maar voor deze merrie was de stal dus een soort van hel helaas....

Die van mij staan op verschillende stukken land in de winter en hebben dus genoeg gras om de winter door te komen. Ik vind het geweldig en volgens mij vinden de paarden het ook erg prettig. Lekker zelfstandig hun eten zoeken. Ze komen niet eens als ik hooi heb!

Ik ben absoluut van mening dat paarden dingen nemen zoals ze zijn maar dat ze er aan onderdoor kunnen gaan ben ik zeker van!

Lucienne
Posted: 29-06-2007, 08:44:10

Forumverslaafde
*

Member No.: 127

Een paard hoort niet op stal, ijslander of niet. Of het nou wel of niet "done" is op IJsland of niet. Paard hoort vrije beweging te hebben.

In bepaalde gevallen zal een stal uitkomst kunnen bieden, zeker, maar zoals al gezegd: tijdelijk. Als een paard het koud heeft, biedt een deken uitkomst.
Persoonlijk zou ik dus nooit kiezen voor een stal of deken. Maar ik ben super blij met mijn inloopstal die ik zo dicht kan maken en als mijn paarden het koud zouden krijgen, dan krijgen ze een deken om.
Leeuwnie
Posted: 29-06-2007, 08:46:11

Forumverslaafde
*

Member No.: 125

Ik denk wel dat het lichamelijk beter is voor het paard zo veel mogelijk buiten te zijn. Beweging, doorbloeding etc.

Op onze nieuwe stal hebben we beschikking tot weiland met inloopschuur (voormalige pinkenstal biggrin.gif ). Nu kunnen de paarden wanneer ze willen naar binnen toe.
Ik had echter niet gedacht dat ze zo vaak in die stal zouden staan... Want ze vinden het heerlijk! Koel als de zon schijnt. Droog als het regent. En (en daar heb ik natuurlijk voor gezorgd biggrin.gif want als je wilt dat ze iets aanleren, moet je het zo aantrekkelijk mogelijk maken) altijd wat te knabbelen daar!

Maar toch, ik zou de paarden noooooit langdurig 24/7 op stal houden. Wel eens een dagje (op vakantie) maar daarna: huppakee: weer bewegen! En daar is niets aan 'vermenselijkt': dat is gezond!
InvisionFree - Free Forum Hosting
Free Forums with no limits on posts or members.

Topic Options Pages: (3) [1] 2 3 

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.2074 seconds | Archive
disclaimer

IJslanderforum.nl kan op geen enkele manier verantwoordelijk gesteld worden voor op het forum geschreven dingen en dergelijken.