Het forum is verhuisd! Klik hier om naar het nieuwe forum te gaan!

InvisionFree - Free Forum Hosting
Create your own social network with a free forum.

Learn More · Register for Free
Welcome to IJslanders. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Hooivraag, voor gevorderden ;-)
Annemieke
Posted: 31-01-2011, 15:38:34

Gæðingur
*

Group: Lid
Member No.: 86

Eindelijk heb ik dan mijn analyse binnen van het hooi dat we hier afgelopen zomer zelf gegroeid hebben. Het heeft uitgepakt zoals ik gehoopt had, het is laag in suiker/zetmeel/energie, maar ik zie dat het eiwitgehalte ook vrij laag uitgepakt heeft. Mijn vraag is eigenlijk: kan dat veel kwaad? Hoe merk ik het effect daarvan? Ik weet dat ik een paar handenvol Luzerne door het hooi zou kunnen mengen (krijgen ze gelijk lekker een vitamine-E stootje ook), maar hoeveel?
En wie weet op welke manier ik het eiwitgehalte voor het hooi van 2011 kan opkrikken?

Groetjes,
Annemieke.

Spinet
Posted: 31-01-2011, 15:46:36

Forumverslaafde
*

Group: Administrator
Member No.: 190

Is 't juist niet prettig dat het eiwit gehalte laag is?
Te veel eiwit is niet goed, zeker niet voor paarden met bv eczeem.

Sybelle
Eiwit:
Voor groei en herstel van lichaamcellen w.o. spierweefsel. Zorgt voor afweerstoffen, onderhoud van het lichaam.
Te veel eiwit geeft een lever te veel werk. Huidproblemen, dikke benen zie je dan. Maar je moet wel veel brok/muesli voeren voor je door alleen je brok over de dagelijkse hoeveelheid heen komt. Het wordt pas te veel als ze ook via andere bronnen veel binnen krijgen.

In veel (bij-/kracht-) voer zit veel eiwit, dus als het echt te weinig is om op de kunnen leven dan zou je het daarmee kunnen compenseren

En opkrikken. Mij is altijd vertelt dat door het inkuilen er meer eiwit in blijft zitten. Corrigeer me als ik ongelijk heb hoor.
Maar als wei test laten doen van hooi en kuil van zelfde land en zelfde winning hebben de kuilbalen meer eiwit
Annemieke
Posted: 31-01-2011, 16:24:07

Gæðingur
*

Het is al ingekuild... confused.gif

Mja, ik dacht ook dat een laag eiwitgehalte wel OK zou zijn. Toen ik me in al deze materie begon te oriënteren heb ik wel begrepen dat de waarde voor paarden die gevoelig zijn voor voer niet hoger dan 40 mag liggen. Maar bij ons zit zelfs dat er niet in, de helft... slik.

Maar goed, mijn verwarring nu komt vast ook omdat ik met die meneer van het analyselab gesproken heb. Die vond ons hooi prima passen bij paarden die niet teveel suiker/zetmeel/energie mogen hebben, maar viel dus wel over die proteïne. Nu zal hij ook wel gewend zijn analyses voor 'grote paarden' te lezen. Hij begon al over extra krachtvoer e.d... bonk.gif

Groetjes,
Annemieke

Myr
Posted: 31-01-2011, 16:35:43

Forumverslaafde
*

Member No.: 397

Laag eiwit heeft toch vaak met de grondsoort te maken, dacht ik. Hoe bemest je? Luzerne bijvoeren kan natuurlijk goed, Es en Tug weten wel hoeveel. Tug weet ook veel over het bemesten.
Jasminka
Posted: 31-01-2011, 16:40:47

Forumverslaafde
*

Member No.: 98

Deze site ken je wellicht al, maar hier staat een overzicht van de eiwitbehoefte per dag:
http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/94/...e-energie-eiwit

En lucerne bijgeven schijnt inderdaad een optie te zijn:
http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvraag...ag-eiwitgehalte
Falka
Posted: 31-01-2011, 20:22:09

Forumverslaafde
*

Member No.: 49

Ook ik heb erg laag eiwit in mijn hooi en vul dat aan met luzerne, ik ben geholpen met de voerberekening omdat er ook weer dingen hoog waren in mijn hooi en andere dingen weer laag zoals bijvoorbeeld natrium en calcium en toen dus ook calcium fosfor verhouding.
Eiwit hebben ze ook nodig om zelf 'vitamines te kunnen maken'

Misschien kun je wat met deze link
http://books.google.com/books?id=qTtgmCp5i...%202010&f=false

Een rare lange link maar als het goed is dan werkt ie wel.
depaardekastanje
Posted: 31-01-2011, 20:28:43

Draver
*

Member No.: 1.478

Klein beetje of topic maar waar kun je dat in Nederland laten onderzoeken, wat er in je hooi zit?

groetjes Saskia.
Myr
Posted: 31-01-2011, 20:34:06

Forumverslaafde
*

Kan bij BBLG.
Annemieke
Posted: 31-01-2011, 21:21:39

Gæðingur
*

SLU (Sveriges Lantbruks Universitet) heeft er een mooi online format voor wat een dragend, werkend en/of stilstaand paard zoal binnen moet krijgen aan Energie, Verteerbaar ruw eiwit, Calcium, Fosfor en Magnesium.

't Was even puzzelen, maar ik heb nu een mooi dieet voor de volwassen paarden kunnen uitstippelen: dagelijks 5kg van mijn eigen hooi, 2 kilo hooi van wat ik ingekocht heb, 300gr Balancer en een handvol Safe&Sound. Hiermee zit ik alleen nog te laag in Seleen, maar daar kan ik dan mooi een supplement voor geven (in combinatie met Vitamine-E denk ik).

Voor de twee jonkies moet ik nog eens even gaan zitten. Die krijgen er dagelijks haver bij, maar die moeten dan denk wél die luzerne erbij krijgen omdat die natuurlijk nog in de groei zijn. Eens zien of ze dat lusten. wink.gif

Straks (als eindelijk die rotsneeuw weer weg is!) als ze weer aan het werk gaan kan ik ook de mate van arbeid invullen, en dat wordt dan ook mee berekend.
'k Heb het maar gelijk bij mijn favorieten gezet, super handig!

Groetjes,
Annemieke.

Annemieke
Posted: 04-02-2011, 10:30:51

Gæðingur
*

Voor wie het interessant vindt: het lage eiwitpercentage (verteerbaar ruw eiwit eigenlijk) komt omdat we het gras laat geoogst hebben. Ik ben bij het doorhakken van de knoop iets té voorzichtig geweest dus. Weer een ervaring rijker, komend seizoen gaan we iets eerder oogsten!

Groetjes,
Annemieke.
Myr
Posted: 04-02-2011, 10:40:49

Forumverslaafde
*

Ja hoor, dat vind ik interessant. Ik heb hier nog een partij zeer laat gemaaid kuil liggen, vinden ze niet lekker ook, ben al op zoek naar ander, maar in NL erg slecht oogstjaar geweest.
Annemieke
Posted: 04-02-2011, 11:47:34

Gæðingur
*

Nog meer wat interessant is dan: wink.gif
Ik ben aan de mail met de hooigoeroe van Stenholmen/Ostgotafoder, en hij heeft me wel het één en ander duidelijk kunnen maken. Het gehalte aan eiwit in hooi/kuil maakt een veel stabielere groeiperiode door dan ik gedacht had. Zelf testen ze daar het groeiende gras, en pas als het eiwit de gewenste waarde heeft gaan ze over tot oogsten. De hoeveelheid energie (ook fruktaan) kun je dan weer sturen door het tijdstip van de dag waarop je maait. Na elf uur 's morgens (Zweden heeft wat meer daglicht-uren in die periode natuurlijk) op zonnige dagen begint dat voor hen interessant te worden, want zij kiezen voor energierijk met al die fokmerries en flink in het werk staande paarden. Voor hen is het dus vrij gemakkelijk om precies het hooi te groeien dat zij nodig hebben voor hun paarden. Ik ben wel benieuwd naar die testen op het groeiende gras. Dat kan ook voor mij interessant zijn, want geschikt hooi moeten inkopen is ook niet bepaald goedkoop gebleken. Dan liever wat meer uitgeven om precies te krijgen wat ik nodig heb natuurlijk.

Nu moet ik dan alleen nog een maniertje vinden om mijn boer-buurman over te halen 's morgens om zeven uur te gaan maaien... beetje stug type, dat zal niet makkelijk worden... bonk.gif

Groetjes,
Annemieke.

PS: ons kuil wordt gelukkig wel goed gegeten door de paarden, en de kleintjes zijn binnen drie dagen verzot op de luzerne geworden!
InvisionFree - Free Forum Hosting
Enjoy forums? Start your own community for free.

Topic Options

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.0786 seconds | Archive
disclaimer

IJslanderforum.nl kan op geen enkele manier verantwoordelijk gesteld worden voor op het forum geschreven dingen en dergelijken.