Het forum is verhuisd! Klik hier om naar het nieuwe forum te gaan!

Enjoy forums? Start your own community for free.
InvisionFree - Free Forum Hosting
Welcome to IJslanders. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Pages: (2) [1] 2  ( Go to first unread post )

Trekauto, Welke hebben jullie ?
Nado
Posted: 23-01-2011, 10:10:42

Forumverslaafde
*

Group: Lid
Member No.: 53

Ik weet niet of dit onderwerp al eerder langs is gekomen, vast wel, maar omdat ik op dit moment vrij serieus op zoek ben stel ik de vraag nog een keer.

Welke trekauto hebben jullie voor de trailer ?

Ik heb een 1 3/4 trailer waar 2 ijslanders in kunnen, in totaal mag ik 1600 laden. De trailer zelf weegt rond de 600-650 kg (zit extra tussenstang in, dus zal wat zwaarder uitvallen dan op papier). Ik heb mijn E-rijbewijs dus het gaat echt om wat de auto mag trekken.

Op dit moment rij ik rond in een Nissan Micra, die natuurlijk niks mag trekken, maar waar ik best gehecht aan ben geraakt. Een overstap naar een trekauto betekent wel meteen een veel grotere auto, slik. Ik wil perse geen jeep-achtig iets, die zijn echt te groot en te duur om te rijden en te onderhouden. Wel zou ik graag best wat bergruimte hebben, maar zo'n stationwagen is ook wel erg groot... Ik heb naar wat MPV-achtige tussenmodellen (wel hoger, minder lang) zitten kijken, maar de meesten mogen niet meer dan 1300 kg trekken.

Dus zit ik een beetje in een impasse. Eigenlijk wil ik iets dat niet te groot/lang is, voldoende trekvermogen heeft, redelijk wat bergruimte en niet teveel zuipt of duur is in onderhoud. En geen diesel, aangezien ik dat er niet uit haal in km's die ik per jaar rij.

Graag hoor ik van jullie welke auto jullie hebben, waarom je voor die gekozen hebt en of het duur is om in te rijden.

This post has been edited by Nado on 23-01-2011, 10:24:50
petrakolen
Posted: 23-01-2011, 11:18:48

Renner
*

Member No.: 276

Wij hebben deze:
Toyota Hi-lux
user posted image

Kan 2500 kilo trekken (wij hebben een trailer waar 4 ijslanders in kunnen)
Massa's ruimte achterin (wij hebben ook 6 honden)
Grijs kenteken (zijn maar met zijn tweeën)
Rijdt normaal 1 op 12
ongeveer 1000 euro onderhoud per jaar (in het begin minder, maar hij is inmiddels 7 jaar oud)
4WD, dus nooit vastrijden (ook ideaal als ik ga jagen) en geen slippartijen in de sneeuw!
Geweldige auto.
10eke
Posted: 23-01-2011, 11:22:17

Tölter
*

Member No.: 1.534

Ik heb een MPV, Chevrolet Tacuma 2.0 dat laatste is erg belangrijk want met deze inhoud motor mogen ze 1500 kg trekken.
Ik heb zelf een chauffeursdiploma dus mijn trailer hoefde niet terug gezet te worden van 1600 kg naar 1500 kg.

Als ik mijn 2 IJslanders op 800 kg reken dan kom ik met het gewicht van mijn trailer niet boven de 1500 kg.
Ook mag je nog 10 % over het gewicht heen zitten (zei iemand van de verkeers inspectie toen ik een keer werd aangehouden met een eerdere jeep van me met 2 grote paarden in de trailer erachter, ze dachten toen vaak dat die dat niet mocht trekken, maar zat altijd goed), dus dat zou dan 1650 kg zijn.
De Tacuma heb ik nu al voor de 2e keer genomen omdat hij goedkoop in aanschaf is.
Ik heb hiervoor een Toyota bus gehad, die vond ik zelf verschrikkelijk en een Jeep die erg duur was in het gebruik.

Succes !!
Spinet
Posted: 23-01-2011, 11:36:00

Forumverslaafde
*

Group: Administrator
Member No.: 190

Wij hebben een grand vitara mag 1600 kg trekken.
Samen met onze 610kg trailer hebben we bijna 1000 kg over

Waarom wij voor deze auto gekozen hebben?
Nou hij is vrij licht, 1200kg en mag veel trekken.
Scheelt dus in wegenbelasting enzo.
Daarnaast vind ik hem voor een trekauto met volle lading best zuinig. Rijden ongeveer 1 op 6-7 met 2 paarden. Dit is dan vooral kleine stukjes binnendoor. Op de snel weg kom ik wel aan de 1 op 9 ofzo. Als de gang er maar in zit.
Brosa
Posted: 23-01-2011, 11:57:03

Forumverslaafde
*

Member No.: 140

Nou Iris dat vind ik niet zuinig hoor!!!

Maar goed ff on topic blijven.

Ik heb een Honda CRV, top auto die mijn verlaagde Hejatrailer (545 kg) met 2 ijslanders zonder problemen trekt. Mag volgens mij 1500 kg trekken dus geen 1600 kg helaas.
Wel super fijn, loop 1 op 8 ongeveer met 2 ijslanders erin (soms 1 op 9) en ik moet het afkloppen maar in de 8 jaar dat ik 'm heb heb ik nooit iets met deze auto gehad, ja de automatische deurvergrendeling en een keer iets met het alarm maar nooit dure nare dingen.

Auto brengt me overal heen en helemaal top er zit ENORM veel ruimte in! Achterin zit je zeer riant en dan heb je ook nog een megakofferbak waar ik zonder problemen 3 ijslandse honden of een aantal zadels, prikwei en verder alles wat je voor bv een wedstrijd nodig hebt in meeneem!

En nog een pluspuntje als je de 4x4 nodig hebt schakelt deze auto 'm zelf automatisch in! Hoef je dus niet zelf over na te denken! Verder toendertijd als één van de veiligste 4x4's getest!

Mijn volgende auto wordt hoogstwaarschijnlijk weer een CRV alleen dan lekker een automaat (die bestond toen ik deze kreeg helaas nog niet)
Rösk
Posted: 23-01-2011, 12:27:32

Renner
*

Member No.: 129

VW Transporter. 2.5 Mag 2000kg trekken en doet dit met gemak. Verbruik 1:13, (diesel) wel of geen trailer maakt niks uit. Heb er een met dubbele cabine, met daarachter heel veel laadruimte. Nadeel is de wegenbelasting, die door het eigen gewicht van de auto fors is. (is wel grijskenteken, maar ik rij hem privé)
Spinet
Posted: 23-01-2011, 12:32:11

Forumverslaafde
*

@ Brosa: Nou ik ken er genoeg die 1 op 3 rijden met trailer en benzine auto. Dus ik vind het best mee vallen.

Heb nog even iets aangepast, want lange stukken met de trailer op de snelweg kom ik bijna op normaal gebruik uit.
Succes emiel voest hebben we 250 km gereden en net iets meer dan halve tank gebruikt. Dus dat is rond de 1 op 9
Níniel
Posted: 23-01-2011, 12:40:25

Forumverslaafde
*

Member No.: 24

Ik heb een RAV4 verhoogd model met 2.4l dieselmotor. Trekt iets van 1500kg geloof ik..probleemloos. En rijdt 1:15.
Adami
Posted: 23-01-2011, 15:48:44

Draver
*

Member No.: 1.354

Fiat Marea station , ik mag 1200 kg trekken .heb rijbewijs E
Trailer weegt 510 kg dus houd ik genoeg over voor mijn paardje.
Koekie
Posted: 23-01-2011, 16:33:47

Forumverslaafde
*

Member No.: 142

Ik heb dus wel een Suzuki Vitara , die mag 1450 kilo trekken en ik heb een E achter B rijbewijs dus dat mijn trailer zwaarder beladen mag worden dan 1450 kilo maakt voor mij niets uit zolang ik er maar niet meer inzet .

Probleem vond ik dat hij minder goed trok met een helling op de snelweg maar dan moet ik dus terug schakelen naar ze 4 nopompom.gif nopompom.gif nopompom.gif ipv 5 verder trekt hij beter in zijn 4WD maar ik vind het een lekkere wagen niet te groot maar wel sterk .

Mijn trailer weegt 650 dus ik red het net met 800 kilo pony's maar dat wegen die van mij niet .
Blíkske
Posted: 23-01-2011, 17:23:20

Forumverslaafde
*

Member No.: 161

na lang zoeken heb ik pas een Kia Carnival gekocht (beetje vergelijkbaar met mijn oude auto, een Dodge Ram Van), mag 2000kg trekken, en bevalt heel prima, erg blij mee - maar zou voor jou dus waarschijnljk wat groot zijn dan. Wel ook nog lekker betaalbaar trouwens, want daarvan natuurlijk ook veel afhankelijk, wat wil/kun je er voor betalen..
Wat ook hele fijne trekauto's schijnen te zijn en toch lekker compact is bv Freelander, of ook de Kia Sportage. Of een VW Caddy, maar dan kom je toch al gauw in de wat nieuwere modellen, anders (meestal) idd weer in die categorie tot 1300kg, dus net wat te licht allemaal.
Wil je eigenlijk liever een type bestelauto (dus wel lekker veel laadruimte, maar wel maar 2 of 3 personen) of liever een meer-personenauto? Ik zocht zelf echt een bestel, maar bij personenwagens natuurlijk wel meteen veel meer keus!

ps kennisen van mij hadden een Opel Omega, zag ik bv hier op MP volgens mij net zo eentje, beviel hun ook heel goed!
of deze
(je ziet ik zit nog altijd helemaal in de modus auto-zoeken.. biggrin.gif )
Ingo
Posted: 23-01-2011, 17:25:44

Stapper
*

Member No.: 1.791

Wij hebben het heel erg luxe. We hebben een mercedes vrachtwagen met groot rijbewijs.... Ideaal, alleen heb ik geen groot rijbewijs, dus ben ik wel afhankelijk met brengen/halen, maar er kan wel heerlijk veel aan spullen in en 4 paarden. 3 Naast elkaar en 1 over dwars ervoor. Ideaal zeg ik zo!

This post has been edited by Ingo on 23-01-2011, 17:26:15
Nado
Posted: 23-01-2011, 19:06:02

Forumverslaafde
*

Member No.: 53

Bedankt voor jullie antwoorden.

Honda CRV heb ik ook aan gedacht, Marye, maar de wat oudere modellen hebben een te lage kogeldruk en ik kan de nieuwere niet betalen.

Petra, prachtige auto, ik ben verbaasd dat hij nog relatief zuinig is in gebruik, maar voor mij wel heel erg groot. Past ook niet op de parkeerplaatjes hier bij huis ben ik bang. Maar ik houd 'm in gedachten mocht het er ooit van komen om op een boerderij te gaan wonen.

Suzuki heb ik net iets teveel slechte verhalen over gehoord als trekauto om aan te durven.

Ingo, echt luxe biggrin.gif

Tieneke, goede tip, ik heb er eens naar gekeken en het ziet er goed uit. Het enige wat ik mij afvraag is hoe onzuinig hij rijdt, want volgens de info op de auto sites rijdt ;ie ongeveer 1 op 9/10 gemiddeld ?

Bus is inderdaad wat te groot voor mij.

Neel, ik ga eens naar de RAV4 kijken, ik dacht altijd dat ze niet zoveel mochten trekken.

Karina biggrin.gif Je bent van harte welkom om mee te helpen met zoeken hoor puh2.gif

Ik heb nu 2 auto's die steeds terug komen en interessant zijn. Dat zijn de Ford Mondeo 2.0 en de Citroen C4. Iemand daar ervaring mee ?

Maar ik sta ook nog steeds open voor allerlei suggesties yes.gif
Koekie
Posted: 23-01-2011, 19:38:11

Forumverslaafde
*

Member No.: 142

Volgens mij rijd een stalgenoot van mij in een Ford Mondeo , die heeft ze gekozen omdat ze een Susuki of Daihatsu ook minder vond maar ik vind een Ford Moneo wel een enorme grote wagen om ook gewoon in te rijden .
Spinet
Posted: 23-01-2011, 21:23:05

Forumverslaafde
*

Ben benieuwd wat voor negatieve verhalen je kent over de suzuki.
Wij hebben voor we hem kochten veel gelezen en zijn uiteindeljik tot deze auto gekomen. Juist veel goede reviews.

Dat van dat trekken op helling op snelweg is inderdaad waar. Je moet hem dan net even terugschakelen. Maar verder gaat het wel.
InvisionFree - Free Forum Hosting
Fully Featured & Customizable Free Forums
Learn More · Register for Free

Topic Options Pages: (2) [1] 2 

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.1263 seconds | Archive
disclaimer

IJslanderforum.nl kan op geen enkele manier verantwoordelijk gesteld worden voor op het forum geschreven dingen en dergelijken.