Het forum is verhuisd! Klik hier om naar het nieuwe forum te gaan!

InvisionFree - Free Forum Hosting
Create a free forum in seconds.

Learn More · Sign-up Now
Welcome to IJslanders. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Lokker of Markiezaat, Voor- en nadelen?
Saskia
Posted: 06-01-2011, 18:59:30

Renner
*

Group: Lid
Member No.: 154

Ik heb mijn hengstveulen opgegeven voor de begrazing in de Markiezaat, met name omdat dat hier lekker dichtbij is. Kunnen we nog af en toe gaan kijken. Maar nu vraag ik me soms af of hij niet beter naar de Lokker kan gaan, dat is ook niet zo ver weg. Om eerlijk te zijn heb ik me er niet in verdiept wat de verschillen zijn tussen deze gebieden.

Wie heeft ervaring met deze begrazingsgebieden?
Wat zijn de verschillen, en de voor- en nadelen?
Welk gebied zou je aanraden en waarom?

En ook: welke hengstveulens gaan dit voorjaar nog meer naar een van deze gebieden?
(En zijn de inscharingsdata eigenlijk al bekend?)

Alle info is welkom. Alvast bedankt!
Saskia
Wieke
Posted: 06-01-2011, 19:11:08

Forumverslaafde
*

Member No.: 18

Hoi Saskia,

Ik heb ervaring met beide... Sómi staat in de Markiezaat, Gýmir in de Lokker.

Voordelen van de Markiezaat... minder eczeem... maar... als je een potentiële dekhengst hebt is het lastig als hij op de Markiezaat heeft gestaan, want ze leren er allemaal zwemmen...

Voordeel van de Lokker... geen echt zwemwater en hengsten kunnen in het gebied gecastreerd worden en dat is soms toch wel heel lekker. Persoonlijk vind ik de Lokker een mooier gebied.

Er gaan weer 3 veulens van Marjo naar de Markiezaat.

Groetjes, Wieke
Dries (de mannelijke luiaard)
Posted: 07-01-2011, 18:09:21

Renner
*

Member No.: 443

Wij hebben momenteel 1 jonkie in de lokker lopen en in April gaat de volgende ernaartoe.
Voordeel van de Lokker: het is prachtig mooi en afwisselend gebied. Het is groot, het is gesloten voor publiek. Vind ik ook wel erg fijn.

Nadeel: eczeemgevoelig gebied, maar als je paard het dáár niet krijgt, is de kans groot dat hij het nooit krijgt.

Lucienne
Posted: 07-01-2011, 18:40:04

Forumverslaafde
*

Member No.: 127

Geen ervaring met Markiezaat, alleen de Lokker. Fijne beheerder, mooi gebied.
Saskia
Posted: 07-01-2011, 23:06:15

Renner
*

Member No.: 154

Dat van dat castreren in het gebied heb ik pas geleden ook gehoord. Zou voor mij misschien wel een uitkomst zijn omdat ik verder alleen drie merries heb. Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen als er over ruim twee jaar een hengst naar huis komt!

Maar hoe zit dat precies als ze daar gecastreerd worden? Heeft dat ook nadelen, voor het paard bijvoorbeeld? Of maakt dat helemaal niks uit? Waarom doen ze het in de andere gebieden dan niet?

Moeder van het veulen heeft wel eczeem. Zou dat een reden zijn om hem juist niet naar de Lokker te doen?

Ik denk dat ik binnenkort maar eens met de beheerders ga bellen om in beide gebieden te gaan kijken. Lijkt me sowieso wel eens leuk.
Wieke
Posted: 08-01-2011, 11:04:06

Forumverslaafde
*

Member No.: 18

Is de merrie een import merrie of Nederlands gefokt? Als ze Nederlands gefokt is zou ik de jongeman zekerheidshalve niet in de Lokker zetten. Als je al weet dat het geen dekhengst wordt ;-) want dan wil je gewoon weten of hij eczeem ontwikkelt of niet... én... je wilt niet dat hij gaat zwemmen), zou ik hem gewoon naar de Markiezaat brengen.

De Markiezaat is 'groter' qua aantallen en afmetingen. Dit heeft voor en nadelen. Ze zijn iets minder 'handtam' als ze er uit komen. Maar alles wat hij van te voren geleerd heeft raakt hij ook in de Markiezaat niet kwijt. Dus zorgen dat hij halstermak is en mee kan lopen.

Castreren in de Lokker wordt 'staand' uitgevoerd door 2 dierenartsen. Dit werkt super omdat ze niet volledig onder narcose hoeven en dus niet het drama met 'blijven liggen tijdens de ingreep' en 'het chaotisch wakker worden en opstaan'. Direct na de ingreep kunnen ze gewoon lopend de vangkraal uit... nog wel een beetje 'wazig'... Dan blijven ze nog een paar dagen op een stuk apart staan van de rest. Ze doen er meestal 3 tegelijk dus dan hebben ze gezelschap. Dan zwelt de hele zooi beneden stevig op... koker en balzak... en dat slinkt binnen een dag of 3. Ik heb er nu al 2 zo laten doen in de Lokker en het gaat super.

Er zijn wel nadelen bij deze castratie methode. De kans op complicaties (fistels?) is groter.

Wel is de grote afstand een probleem want je rijdt niet zo even heen en weer om te controleren. Beheerder Hugo doet dat wel en stuurt ook even een berichtje dat het goed gaat. We zijn zo blij met Hugo!

Bij de Markiezaat hebben ze geen stuk waar ze een paar dagen apart kunnen staan. Ik denk dat dat de reden is?

Groetjes, Wieke
Asja
Posted: 24-02-2011, 22:54:18

Stapper
*

Member No.: 1.107

Had net vorige maand via het NIJSP begrepen dat het castreren niet meer gedaan werd.

Maar ja nou weet ik het ook niet meer.

Groet van de zandplaat Terschelling
Anna
InvisionFree - Free Forum Hosting
InvisionFree gives you all the tools to create a successful discussion community.

Topic Options

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.0973 seconds | Archive
disclaimer

IJslanderforum.nl kan op geen enkele manier verantwoordelijk gesteld worden voor op het forum geschreven dingen en dergelijken.