Ik geloof dat kwalitatief hoogwaardig ruwvoer het meest belangrijke onderdeel is van het dieet... daar kun je niet tegenop met poeders en brokken.
Maar ja, als je een hele grote partij hooi hebt kun je dat mooi laten analyseren.... maar wanneer je iedere keer pakken uit verschillende lichtingen hebt (zoals ik) is dat niet te doen...
Dan zou je gericht kunnen bijvoeren/ supplementen toedienen....
Paard Natuurlijk gaat uit van een weide met veelzijdig grasmengsel... verschillende soorten grassen en kruiden. Los daarvan gaan ze er ook vanuit dat je onbeperkt toegang tot ruwvoer/ gras geeft... Dus niet zoals bij ons IJslander-people vaak zo is: in beperkte mate.
Dat kunnen we dus niet 1 op 1 tegenover elkaar zetten.
Nou ja... in alle eerlijkheid vind ik het ook een ondoorwaadbaar woud van info....
Ik voer Saela tegenwoordig vrij veel ruwvoer.... net zoveel als haar arabierenburen.... en wat schetst mijn verbazing? Ze eet rustiger, met beleid.... haffelt niet alles in 1x weg... en nog opmerkelijker: ze wordt niet dik.
Dan is het toch wellicht waar wat Paard Natuurlijk zegt, dat ieder paard gewoon leert te eten wat ie nodig heeft wanneer ie altijd toegang heeft tot ruwvoer. De theorie zou zijn dat onze paarden schrokken en stampen, JUIST omdat we ze in porties voeren? Maar goed... of dat echt zo is... en ook geldt voor onze IJsco's? Men stelt ook dat paarden die altijd toegang hebben tot ruwvoer uiteindelijk minder aanleg zouden hebben tot dik worden... Zoiets als mensen die streng lijnen en JUIST dikker worden wanneer ze weer gaan eten, omdat de spijsvertering vertraagd... enfin, interessante kwestie!
Ik voer wel vitaminen bij. Sowieso standaard (voor altijd, iedere dag) vitamine E. Saela verbruikt dit naar schijnt veel, en loopt anders echt vast (spieren). In hooi zit vrijwel geen vitamine E, en IJsjes eten te weinig gras om het daar voldoende uit te halen (zeker id winter). Vrijwel alle paarden hebben overigens een vitamine E tekort.
Uiteraard heb ik bloed laten afnemen en doe ik dit op aanraden van de UU.
Verder geef ik totaalsupplement iedere dag (Semper Cubes van St Hippolyt).
Voor prestaties geef ik een krachtvoer (maar voornamelijk veel ruwvoer voor en na het rijden... uiteindelijk is dat het beste)... dat krachtvoer bevat geen granen.
Er hangt ook een liksteen.
Ik ben vitaminen gaan voeren toen ik begreep (via via) dat Siggi aangaf dat JUIST IJslanders extra vitaminen nodig hebben omdat de grond op IJsland veel rijker is, en het NL gras heel eenzijdig is. De fysieke 'opmaak' van het IJslandertje zou echt behoefte hebben aan extra ondersteuning middels vitaminen/ mineralen suppl... meer dan andere rassen.
Onlangs sprak ik Machteld van Dierendonck voor een andere kwestie, en zij gaf min of meer hetzelfde aan.
Gras of hooi zou pas voldoende zijn wanneer het in kwaliteit en veelzijdigheid lang dezelfde lat gelegd zou kunnen worden als het IJslandse spul. Maar ook dan zou je een liksteen, wat takken. twijgen en kruiden moeten geven... om het compleet te maken.
Enfin... dus ja, ik geef die extra vitaminen en mineralen.
Ze ziet er wel veel beter uit dan toen ik dat nog niet deed en komt vliegensvlug door haar vacht, glimt als een spiegel en zit vol met appels :-)
Ik zou Anneke Hallebeek nog wel eens willen doorzagen hierover.
Website:
http://www.voedingsadviespaard.nlMachteld gaf aan dat ik haar eens wat vragen zou moeten stellen over voeding specifiek voor IJslanders. Anneke heeft zelf ook IJslanders.
Ps: ik denk niet dat er zoiets is als 1 absolute waarheid. En ergens weet ik wel zeker dat we ze misschien zelfs eerder ziek maken wanneer we er maar van alles in douwen dat volgens het etiket gezond is. Mijn gevoel en verstand zegt echter wel dat het gewoon waar moet zijn dat ons gras wel armetierig is... en dat ze er wel vet van worden, maar dat het qua vitaminen en mineralen idd geen zoden ad dijk zet.
This post has been edited by Ninx on 02-01-2011, 22:53:40