Het forum is verhuisd! Klik hier om naar het nieuwe forum te gaan!
| Welcome to IJslanders. We hope you enjoy your visit.
You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.
Join our community!
If you're already a member please log in to your account to access all of our features:
|
Billy heeft dus geen blaasontsteking, maar...
| martine |
|
Forumverslaafde

Group: Lid
Member No.: 169

|
Wat een naar verhaal. "Gelukkig " niet spierbevangen , maar toch... Heel veel sterkte.
|
|
|
| Francie |
|
Tölter

Member No.: 1.150

|
mensen, nog bedankt voor jullie reactie`s en ik hou jullie op de hoogte.
|
|
|
| Francie |
|
Tölter

|
De afgelopen dagen met Billy steeds aan de wandel geweest en hij doet het goed. Al de eerste dag nadat hij zijn pijnstillers had gehad beet hij maar een paar keer in het halstertouw en de afgelopen dagen heeft hij dat niet meer gedaan. Zelfs Bo heeft hij weer staan likken, alsof hij spijt had van zijn gedrag  . Gisteren toch al een wandeling van 2 uur gemaakt en hij liep lekker door. Deze week wandelen we nog even door tot en met woensdag ongeveer en dan ga ik weer rustig aan een ritje maken en kijken hoe hij dan reageert. Nu wandel ik altijd met Billy naar het bos en dat is ongeveer 15 min. Dan stap ik in het bos op en wandel vanaf het bos altijd weer terug naar stal, dus zo kunnen we het prima weer opbouwen.
|
|
|
| martine |
|
Forumverslaafde

Member No.: 169

|
Hai , wat goed om te horen dat het weer wat beter gaat.Wat ik me afvraag is of hij hier ook niet last van had bij zijn vorige baas toen hij nog zo zuur en "gevaarlijk "was. Ik moet daar steeds aan denken.
|
|
|
| Francie |
|
Tölter

|
Daar begin ik ook steeds meer aan te twijfelen. Jurgen had namelijk gezegd dat dit iets gronisch is. Dit kan ook de reden zijn waarom ik al 12 zadels heb gehad en nu dus zonder rij.
Sinds dat ik zonder zadel rij merk ik dat Billy weleens scheef trekt. Nu heeft hij al die maanden dat ik al zonder rij niet meer gebokt tot twee weken geleden, daarna begon dat plassen en het niet willen draven en galloperen.
Ik moet alleen nog vragen aan Jurgen of dit verergerd kan zijn door die wormbesmetting. Wat mij wel logisch klinkt, aangezien hij daardoor veel voedingsstoffen is misgelopen.
|
|
|
| Níniel |
|
Forumverslaafde

Member No.: 24

|
wat fijn dat het nu zoveel beter met hem gaat! Misschien is hij extreem gevoelig in de nierstreek en heeft hij daarom ook gebokt bij een beetje druk van een zadel. En wellicht voorheen iets wat niet zo goed paste? En dat allemaal kan natuurlijk ook iets van binnenuit geweest zijn1 Hoe dan ook..geweldig dat hij weer lekker meeloopt en jullie er een goed gevoel bij hebben!
|
|
|
| hakon96 |
|
Forumverslaafde

Member No.: 60

|
Sommige symptomen die jij beschrijft herken ik van hauk Zou dat door het wormprobleem komen. of wellicht iets in de nier- leverstreek. Daar ben ik met hákon ook nog niet over uit. Mag ik vragen welke wormkuur jij hebt gekregen??? En heb jij ook wormen gevonden? En wat voor chronisch iets zou het dan kunnen zijn???
This post has been edited by hakon96 on 05-12-2010, 12:43:00
|
|
|
| Francie |
|
Tölter

|
Ik heb die doos weggegooid, maar zal het vd week even navragen. Het was in ieder geval een breedspectrum. Tot nu toe niets gevonden, maar je ziet niet alles en het kan ook weleens wat langer duren. Een chronische spierverzuring  zal dat ook nog even navragen. Wat Billy zijn lever en nierfunctie betreft die zijn ok. En het vele plassen is ook over.
|
|
|
| Koekie |
|
Forumverslaafde

Member No.: 142

|
Wie weet is hij vroeger wel eens echt spierbevangen geweest ?
Koekie van mij heeft dat ook gehad en had in vergelijking met Foutje sneller last van spierpijn na arbeid maar ook langer last van spierpijn .
Ik heb wel een gehoord dat wormen en vertraagde leverfunctie samen op gaan . Koekie had een keer lever infectie , wormeninfectie en bloedarmoede dit was nadat ze op een weiland had gestaan waar kunstmest was gestrooid .
Mij werd verteld dat door het opeten van kunstmest de leverfunctie vertraagt en ze daardoor gevoeliger zijn voor bevangenheid en wormen .
|
|
|
| Francie |
|
Tölter

|
Nou mensen, schiet mij maar lek Vandaag Jurgen goed kunnen ondervragen, deze keer was ik de eerste in de rij met 6 wachtende. Wat blijkt; bij Billy zijn net als bij Aki ook de leverwaarde heel hoog. Ik had dus begrepen dat de nier en leverfunctie ok waren, maar dat gelde alleen voor zijn nieren. Het enige verschil is dat die enzymen heel hoog waren bij Billy ''ongeveer 700'' maar bij Aki 5000. Dit laatste duidt dus op spierbevangen en bij Billy op spierpijn. Wat het plassen betreft ''wat nu weer normaal is'' komt dat vaker voor bij een paard dat pijn heeft. Wat dat chronisch betreft daar bedoelen ze mee dat dit al langer speelt als een week. Het hoeft overigens niet te betekenen dat hij ooit spierbevangen is geweest. Verder afgesproken dat ik vanaf vrijdag weer ga proberen een stukje te rijden. Mocht hij dan al aanduiden dat het niet goed gaat moet ik meteen weer aan de bel hangen. Volgens Jurgen zal het dan na een maand ook niet goed komen en moeten we dan verder gaan kijken. Nu zijn we al vanaf woensdag ''met uitzondering van zondag'' aan de wandel ''begin al net zo`n kont als Billy te krijgen'' en meneer sjokt lekker met me mee. Alleen gisteren wilde hij niet draven. Ik wilde gewoon even een stukje draven om te kijken hoe hij daarop reageerde, maar geen zin. Vandaag vond hij het weer prima, maar liep weer iets te hard. Maar goed het wordt dus even afwachten op vrijdag.
|
|
|
| Koekie |
|
Forumverslaafde

Member No.: 142

|
Yep Jurgen lult een beetje veel daar moet je altijd de korte versie vragen [ en de meest simpele ] en het zelf ook nog een keer herhalen en vooral je niet laten verleiden om op een dwaalspoor terecht te komen .
Dikke knuffel aan Billy
|
|
|
| Francie |
|
Tölter

|
Vanmiddag ga ik weer proberen een ritje te maken van een kwartier ongeveer. Maar aangezien ik alleen zal stappen zal daar nog niet zoveel aan te merken zijn. Morgen of overmorgen even kijken hoe hij het in draf doet.
Heb net even zitten googlen en denk dat ik sowieso een osteopaat erbij ga halen. Veel van de symptomen zijn kenmerkend voor ostopathie. En hoe dan ook als hij idd. ergens last van heeft dan is het niet zo gek natuurlijk dat hij spierpijn heeft gekregen.
|
|
|
| Francie |
|
Tölter

|
Ik heb net een mailtje gekregen en dit lijkt erg op waar Billy en Aki last van hebben[gehad]. Billy heeft idd nog een paar keer even op het gras gestaan.
Atypische Myopathie Spierbevangenheid bij paarden in voorjaar en herfst Onlangs werd op het pathologisch laboratorium van GD bij een gestorven Shetland-pony voor de eerste keer dit najaar de diagnose Atypische Myopathie gesteld: Een dodelijk verlopende uitgebreide spierafbraak die in het late najaar of in het vroege voorjaar sporadisch optreedt. Eerder dit jaar (april) werd dezelfde diagnose gesteld bij twee ter sectie aangeboden paarden. Vorig jaar gebeurde dat drie keer: een keer in april en twee keer in december. In het najaar van 2006steldede GD voor het eerst deze voor Nederland nieuwe oorzaak van sterfte bij in de herfst weidende paarden vast.
Hel ziektebeeld lijkt sterk op dat van Maandagsziekle, ook wel Tying Up genoemd. Maandagsziekte is een spierbevangenheid die veroorzaakt wordt door een voeding op de rustdag (zondag) die rijk is aan koolhydraten, waarbij er te veel zetmeel in de spieren wordt opgeslagen. Bij het hervatlten van de zware arbeid op maandag wordt dit zetmeel ineens afgebroken waardoor de spieren zo ernstig "verzuren" dat zij als het ware kapot barsten. Deze sterke spierafbraak wordt spierbevangenheid of Myopathie genoemd. De paarden of pony's staan ineens stil met sterk verkrampte spieren. Het ergste dat kan worden gedaan is de paarden te dwi ngen door te lopen. Dan leidt de kwaal niet zelden tot de dood
Typisch 'Atypisch' Bij de genoemde sterfgevallen die bij GD werden aangeboden voor sectie leek het ziektebeeld sterk op Maandagsziekte, maar was er geen sprake van overmatige suikerrijke voeding gevolgd door intensieve arbeid. De ziekte trad op bij paarden die gewoon in de weide stonden en niet werden bijgevoerd. Daarom wordt dit ziektebeeld dan ook 'Atypische Myopathie' genoemd. Bij sectie vall vooral de donkerbruine koffieachtige inhoud van de urineblaas op. In de spieren zijn bleke vlekken te zien. Bij micrscopisch onderzoek bleek dat er spierkleurstof in de nierbuisjes aanwezig was en de bleke plekken werden veroorzaakt door de degeneratie van de spiervezels in hart en skeletspieren.
Vóórkomen Arypische Myopathie is een vrijwel altijd dodelijk verlopende spierziekte die vooral voorkomt bij paarden die in het late najaar of vroege voorjaar dag en nacht buiten lopen zonder te worden bijgevoerd. Dankzij onderzoek (dr.Comelie Westerman) weten wij nu dat de ziekte wordt veroorzaakt door een acute verstoring van de vetstofwisseling in de spieren. De oorzaak daarvan is waarschijnlijk een gifstof die in de late herfst of het vroege voorjaar in of op het gras voorkomt. De ziekte komt maar sporadisch voor, maar als deze voorkomt in een bepaald perceel is het verloop dramatisch, gezien het grote aantal zieke en dode paarden. Zo zijn op een bedrijf in Duitsland in 1995 in de hefst 111 van de 115 paarden overleden; in Frankrijk 56 van de 67 (herfst 2002); en in België 14 van de 14 (herst 2000) In 2006 werden bij het internationale meldpunt van Atypische Myopathie van de Universiteit van Luik 45 gevallen gemeld. De sterfte door de ziekte is zeer hoog met bijna 90%.
Verschijnselen De verschijnselen van de ziekte zijn plotselinge spierzwakte of spierstijfheid. De dieren weigeren te bewegen en blijven verkrampt staan of gaan plat liggen. Het klinische beeld is te vergelijken met Maandagsziekte of Tying up. De dieren zijn ook benauwd en ademen te snel als gevolg van de aantasting van de tussenrib- en middenrifspieren. De ernsige benauwdheid is meestal aanleiding voor euthanasie. Opvallend is dat de dieren verder geen zieke indruk maken en een normale eetlust hebben. De opvallende koffiekleurige urine is, wanneer die wordt waargenomen, een sterke aanwijzing voor de diagnose Myopathie.
Maatregelen Omdat er geen behandeling mogelijk is, is de meest aangewezen maatregel het meteen opstallen van de paarden. Verder moet meteen de dierenarts ingeschakeld worden voor ondersteunende behandeling. De prognose is echter ongunstig.
Oorzaak Doordat de ziekte altijd slechts op een enkel perceel weiland wordt gezien, op een enkel bedrijf bij paarden die alleen herfstgras te eten krijgen, is de meest waarschijnlijke oorzaak een vergiftiging vanuit de weide. Gedacht wordt aan vergiftiging door de gifstoffen (toxinen), geproduceerd door schimmels of bacteriën die in grasland of afgevallen takken voorkomen. Omdat ook giftige paddestoelen eigenlijk alleen maar grote schimmels zijn, vallen deze ook onder deze mogelijke oorzaken. Vergiftiging door de toxinen van per abuis rauw gegeten paddestoelen, is bij mensen beschreven als oorzaak van een dodelijk verlopende spierafbraak. In een enkel geval werden inderdaad paddestoelen in het weiland gevonden. In andere gevallen was dat echter niet het geval.
Verwarring met andere ziekten Er zijn verschillende ziekten die verward zouden kunnen worden met Atypische Myopathie. In de eerste plaats uiteraard Maandagsziekte. Bij US Quarter Horses moet gedacht worden aan de erfeiijke ziekten HYPP (verstoring kaliumhuishouding van spieren) en PSSM (verstoring suikerstofwisseling spieren). Ook kan spierafbraak worden veroorzaakt door seleniumgebrek en/of vitamine E-gebrek. Het typische optreden bij paarden met 24 uur weidegang, het voorkomen in de herfst of het voorjaar en het onafhankelijk optreden van de verschijnselen van inspanning, geven vaak wel uitsluitsel. Bij bloedonderzoek vallen de hoge gehalten aan spierenzymen op in combinatie met normale vitamine-E en seleniumgehalten. De duidelijksteaanwijzing vormt de donkerbruine urine.
dr. Kees Kalis, dierenarts paardengezondheid bij de GD
De Paardenkrant 7 november 2008, woensdag 26 november 2008
Als Billy idd aan bovenstaande heeft geleden, dan ben ik er waarschijnlijk erg snel bij geweest.
Maandag komt Yvonne Groven langs om Billy verder te onderzoeken. Het gaat nu goed met hem maar ik wil weten waar die spierpijn vandaan komt. Zij is ook Chiropractor en ik zal dit ook met haar bespreken.
This post has been edited by Francie on 16-12-2010, 11:45:08
|
|
|
| Francie |
|
Tölter

|
Even een update over mijn kereltje! Van Yvonne heb ik Phytonics Livercomb gekregen om Billy te ontgiften, maar helaas slaat het niet aan. Dus heb ik nog een keer met Yvonne overlegd. Ik denk dat Billy iets aan zijn nieren mankeert. Dit omdat hij al vanaf ik hem heb zadelproblemen heeft en bokte. Nu drukken de meeste zadels op de nieren en dat verklaard miss. ook het plassen. Het gekke is dat als ik met hem wandel hij één keer plast maar zodra ik er op ga zitten ''doe dat nu met mijn ghostzadel, zit ik toch iets steviger'' plast hij 2 a 3 keer. Nu heb ik met Yvonne afgesproken dat ik urine ga opvangen en dit laat onderzoeken en daarop dan een antibioticakuur ga geven. Eergisteren met Billy naar het bos geweest en ik was gewapend om zijn urine op te vangen. Nu had ik geen flesje maar een vitaminebruistabletkokertje meegenomen. Nu was ik wel zo slim om eerst het dopje eraf te halen zodat ik niet op het moment supreme zou moeten etteren om dat doppie eraf te halen en dan te laat zou zijn. Toen Billy onderweg moest plassen dus meteen eraf gesprongen en het kokertje uit mijn zak gehaald. Nu moet je toch de middelste plas opvangen dus dat ging helemaal goed. Doppie erop en in mijn zak gedaan en op de terugweg bij mijn veearts afgelverd. Die stond natuurlijk wel een beetje vreemd te kijken dat ik met urine in een vitaminekokertje aan kwam zetten. Ik heb het hele verhaal uitgelgd en dat ik dus wil dat hij ook op zijn nieren getest moet worden en maandag a.s. krijg ik de uitslag. Ik ben er nu echt achter dat de schrik er nog goed in zit bij mijn kereltje. Lopen we op een voetpad in het bos komt er een Jack Russel met een dikke stok aan. Billy meteen op de rem, kop in de lucht en op dat moment komt vrolijke Jack met stok op ons afrennen. Je begrijpt miss. al Billy wilde ook ''weg'' rennen. Dat wilde ik dus niet en had het al aan zien komen en kon hem gelukkig kalmeren. Op het moment dat die dames van vrolijke Jack hem zijn stok hadden laten neerleggen toen werd Billy meteen rustig. Denk dat dit nog wel wat voeten in aarde zal gaan zetten. Van de week met een kennis naar het bos geweest en zij heeft ook een hond die het toevallig erg leuk vind om met stokken te slepen. Nou Billy niet dus. Voordat haar hond met stokken begon te rennen niets aan de hand, maar vanaf dat hij een stok pakte paniek in de tent. Ik ben op een gegeven moment afgestapt omdat ik anders weer aan de kletter zou gaan en Billy wilde wel weg maar bleef toch om mij heen draaien. Het grappigge was was dat als Bobby ''de hond'' de stok neerlegde Billy meteen naar hem toe wilde om te kijken. Dit een tijdje met Billy aan de hand geoefend en toen Bobby de stok neer laten leggen en ben ik weer opgestap. Toch was Billy allert en wilde steeds trappen naar Bobby zodra hij achter hem kwam. Volgende dag alleen in het donker op Billy naar het bos geweest en Billy zag en hoorde een aantal keer spoken en vloog er dan vandoor, maar ik kon hem wel terughalen. Dit gaat nog wel wat tijd in beslag nemen, mijn o zo stoere kerel is verandert in een bang konijn
|
|
|
| hakon96 |
|
Forumverslaafde

Member No.: 60

|
Wat jammer dat het zo'n impact heeft gehad. Misschien gaat het over een paar ritjes beter? Je bent nu immers maar net weer begonnen.
Ben wel benieuwd wat er uit je urine onderzoek komt, ook omdat sommige dingen die je schrijft me bij hauk ook wel bekend voorkomen. Schrijf je het hier als er iets uit komt???
PS, jou paard heeft toch ook een bloedonderzoek gehad? Staan daar de waardes van creat. en ureum ook bij? Want dat zegt toch ook al iets over de nierfunctie?
This post has been edited by hakon96 on 14-01-2011, 11:12:20
|
|
|
 Create your own social network with a free forum.
Track this topic
Receive email notification when a reply has been made to this topic and you are not active on the board.
Subscribe to this forum
Receive email notification when a new topic is posted in this forum and you are not active on the board.
Download / Print this Topic
Download this topic in different formats or view a printer friendly version.
disclaimer
IJslanderforum.nl kan op geen enkele manier verantwoordelijk gesteld worden voor op het forum geschreven dingen en dergelijken. |
|