Het forum is verhuisd! Klik hier om naar het nieuwe forum te gaan!

Free Forums. Reliable service with over 8 years of experience.
InvisionFree - Free Forum Hosting
Welcome to IJslanders. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Pages: (3) [1] 2 3  ( Go to first unread post )

Billy heeft dus geen blaasontsteking, maar...
Francie
Posted: 30-11-2010, 08:28:27

Tölter
*

Group: Lid
Member No.: 1.150

Nou niks geen blaasontsteking, maar Billy is spierbevangen en heeft een vette wormbesmetting.

Nu had mijn stalmaatje in mei/juni een mestonderzoek laten doen en daaruit was gebleken dat ze lintwormen hadden. Toen kwam zij met dat Verm-X en zei dat haar veearts dit goedkeurde. Met andere woorden; die veearts hoef ik dus niet, want Billy is echt een vreetmonster aan het worden en zit dus vol met die lange enge slierten .

Om het even beter uit te leggen ''vandaag hoor ik meer'' dat Verm-X gedoe mocht ik van Jurgen zo de sloot in gooien. Punt één had hij er nog nooit van gehoord en punt twee: alle wormenkuren die op kruidenbassis gemaakt zijn is klinklare onzin en weggegooid geld, dus begin er NIET aan.

Dat mijn kereltje spierbevangen is geraakt is zeer waarschijnlijk gekomen omdat het zo lang heeft geduurd voordat zijn stal klaar was en hij steeds met het slechte weer bij Bronti moest staan en zich op die dagen vierkant kon vreten. Om na 4 dagen weer op zijn eigen stuk te moeten staan en dan weer op zijn rantsoen gezet werd. Dat hij dan steeds zich vol kon vreten en de andere dagen weer niet daar was ik het absoluut niet mee eens omdat je het jojo effect krijgt en dat kan nooit goed zijn. Nu had ik nooit verwacht dat hij hier spierbevangen door kon worden maar eerder hoefbevangen. Helaas is het met die stal zo gelopen als het gelopen is maar ik kan wel janken .

Gisteren wilde ik de medicijnen ophalen, hij krijgt een gigawormenkuur, selenium om het veel te hoge enzymgehalte naar beneden te brengen en pijnstillers die je kan vergelijken met Ibrobufen, loop ik met Billy naar Jurgen, was Billy alles behalve gezellig. Hij liet nu echt merken dat hij pijn had, hij liep de hele weg op zijn halstertouw te bijten, maakte bijtbewegingen naar mij en Bo was helemaal niet veilig. Ook wilde hij mij steeds het gras insleuren. Ik ben toen maar weer teruggelopen en wilde de medicijnen met de auto ophalen. Helaas had Jurgen een spoedgeval gekregen en kan ik vandaag pas de medicijnen ophalen.

Nu heb ik gelukkig de hele week vrij en kan ik me goed bekommeren om mijn kereltje. Hij zal wel moeten lopen maar ik mag absoluut niet rijden, wat natuurlijk niet onbegrijpelijk is als hij pijn heeft. Nu heeft Billy dit al 2 weken geleden aangegeven dat er wat aan de hand was. Hij had namelijk weer zijn bokpruik op en niet zo`n beetje ook. Sinds dat ik hem ''april'' zonder zadel rij heeft hij dat dus niet meer gedaan, tot 2 weken geleden dus. Ben blij dat ik inmiddels wat beter zit want deze bokken waren niet misselijk.

De medicijnen zal ik hem ruim een week moeten geven en dan mag ik weer rustig aan gaan rijden. Wel heb ik het over het tekort aan vitamine E gehad en hoe dit te voorkomen. Nu zei Jurgen dat ik één keer per maand een vitamineshot kon geven of van een één of ander iets iedere dag een handje. Toch ga ik het vanmiddag nog even hebben over dat tekort, want door die lintwormen kan hij natuurlijk een tekort aan alles hebben gekregen en zodra deze geelimineerd zijn dan zal hij ''neem ik aan'' gewoon weer alle voedingsstoffen tot zich nemen.
hakon96
Posted: 30-11-2010, 08:36:34

Forumverslaafde
*

Member No.: 60

Zo, dat is niet mis francie. Arm paard! Kunnen zo ook spierbevangen raken door het vit E gebrek vraag ik me af,dat dat de oorzaak is? Heb je ook bloeduitslagen gekregen, vind ik altijd wel interessant nl om te bekijken, wat voor waardes dan precies te hoog en te laag zijn. Veel sterkte ermee en een dikke aai voor billy!
Koekie
Posted: 30-11-2010, 10:11:52

Forumverslaafde
*

Member No.: 142

Nou , je had beter een blaasontsteking kunnen hebben .
Tjonge jonge dit is niet nix .

Heeft die kou nu er ook geen effect op ? Ik heb anders nog wel een regendeken voor je te leen.

Hoe moet dat nou al hij weer op gras gaat ? Komt spierbevangen net als hoefbevangen weer terug , ik begreep van Jurgen dat spieren dan echt een behoorlijke opdonder krijgen ????

Dikke knuffel voor het cluppie zijn vriendje pet.gif pet.gif pet.gif
Sanne_
Posted: 30-11-2010, 10:36:23

Forumverslaafde
*

Member No.: 912

Ze blijven altijd gevoelig voor spierbevangenheid Sylvia.

Ik geef Skessa (ook gevoelig voor spierbevangen) altijd Chevivit.
http://www.paardendrogist.nl/product/105/1...e_selen/101012/

Heel fijn spulletje en nooit meer last gehad. Lijkt heel duur, maar je doet er echt veeel langer mee dan met al die poedertjes, dus uiteindelijk ben je goedkoper uit.

Sterkte met Billy pet.gif
Yndi
Posted: 30-11-2010, 10:53:01

Forumverslaafde
*

Member No.: 368

QUOTE (Francie @ 30-11-2010, 08:28:27)
loop ik met Billy naar Jurgen, was Billy alles behalve gezellig. Hij liet nu echt merken dat hij pijn had, hij liep de hele weg op zijn halstertouw te bijten, maakte bijtbewegingen naar mij en Bo was helemaal niet veilig. Ook wilde hij mij steeds het gras insleuren. Ik ben toen maar weer teruggelopen

??????? heeft je DA je dan niet gezegd dat een spierbevangen paard helemaal NIET mag lopen?! Stilstaan moet ie, op stal. Ook als je er niet opzit en gewoon gaat wandelen help je de spieren alleen nog maar verder naar z'n grootje... :S
Fafnir
Posted: 30-11-2010, 10:55:35

Forumverslaafde
*

Member No.: 331

jeetje dat klinkt wel heftig zeg, wat balen voor Billy!

Sterkte ermee, heb er geen ervaringen mee, dus tips heb ik niet, ik denk alleen idd een dekentje voor de koude spieren zal wel lekker zijn
Koekie
Posted: 30-11-2010, 11:13:48

Forumverslaafde
*

QUOTE (Yndi @ 30-11-2010, 10:53:01)

??????? heeft je DA je dan niet gezegd dat een spierbevangen paard helemaal NIET mag lopen?!

Ik was eerlijk gezet ook wat verbaast , ik heb altijd begrepen dat paarden die spierbevangen zijn rust moesten hebben en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Jurgen dat niet gezegd heeft confused.gif

Ninx
Posted: 30-11-2010, 11:36:23

Forumverslaafde
*

Member No.: 807

Nou, allereerst: sterkte, en wat ontzettend vervelend!
Ik heb hetzelfde meegemaakt... en ze komen er prima bovenop, maar het vereist wat zorg en eigenlijk moet je er altijd rekening mee blijven houden.

Voor nu moet hij goed warm blijven (de meeste mensen doen een spierbevangen paard een deken op), kijk maar even hoe dat met billy zit. Laat hem ook niet teveel bewegen, beperk dus zijn beweegruimte.

Dat vitamine E tekort komt heel veel voor. Vooral koudbloeden/ sobere rassen hebben er last van.
Een paard haalt zijn vit E voor het grootste gedeelte uit gras, en dat is precies wat ze niet zo heel veel krijgen natuurlijk.
In eerste instantie gaf ik Saela vitamine E (puur) in hoge dosering op oliebasis, verkrijgbaar bij apotheek (zal even de naam opzoeken). Ik begon met 2 mm per dag, en daarna 1 mm per dag.
Nu ben ik overgestapt op Equilin... dat is erg goed spul!

De kliniek in Utrecht gaf aan dat dit altijd wel een rol zou blijven spelen, en dat Saela nu eenmaal wat meer vit E nodig heeft op permanente basis om het melkzuur id spieren goed te kunnen afbreken.
Ik heb drie metingen in 1 jaar gedaan, en tot die conclusie zijn we gekomen.
Overigens geef ik als krachtvoer een krachtvoer op oliebasis (energie uit olie ipv suikers), dit is Marstall Vito.

Met Saela gaat het nu echt beter dan ooit! Echt super! Dus ik kan je verzekeren dat dit helemaal goed komt wanneer je er echt even goed aandacht aan besteed.

This post has been edited by Ninx on 30-11-2010, 11:36:55
Níniel
Posted: 30-11-2010, 12:42:19

Forumverslaafde
*

Member No.: 24

sterkte met je paard, Francie! Wat onzettend naar voor je arme kereltje..hopelijk voelt hij zich gauw weer beter.

Wat de wormen betreft: wij hadden 1 x lintwormen toen Prud een veulen was, sindsdien doe ik wormonderzoek en vandaag was het voor de 3e keer dit jaar schoon. 1 x ontwormt met Moxidectine, en nu nog een keer met Ivermectine tegen horzellarven voor de zekerheid.

De lintwormen waren bij ons zo weg..
wel smerig om te zien als ze eruitkomen...

Lucienne
Posted: 30-11-2010, 14:33:24

Forumverslaafde
*

Member No.: 127

Jee Francie, dat is niet mis! Bruni is ook paar keer spierbevangen geweest destijds en daar mocht ik absoluut niet mee lopen. 6 weken rust, daarna langzaam opbouwen, eerst wandelen. Wellicht ook "warm" houden? Brun had het 's zomers. Sterkte, ook met die nare wormen. Knuffel voor Billy pet.gif
Hannie
Posted: 30-11-2010, 17:29:14

Forumverslaafde
*

Member No.: 569

Jeetje wat een verhaal Francie, die arme Billy.
Veel beterschap met hem en natuurlijk sterkte voor jou.
Francie
Posted: 30-11-2010, 18:50:27

Tölter
*

Member No.: 1.150

Nou vandaag de med opgehaald en nog even met Jurgen gesproken. Wat blijkt; Billy is niet spierbevangen maar zijn spieren verzuren te snel waardoor hij dus spierpijn heeft. Dit is dus aangetoond door dat te hoog aan enzymen. Nu moet ik hem twee maal daags een pijnstiller geven ''Motricit400 en één maal daags Myocare-e. Dit laatste is dus een voedingssuplement waardoor de verzuring in zijn spieren zal verdwijnen.

Waarschijnlijk heb ik begrepen dat hij spierbevangen was omdat hij het daar wel over had ter vergelijking. En aangezien Jurgen altijd alles wil uitleggen maar wel in sneltreintempo heb ik dus het éen en ander door elkaar gehaald shame.gif ''gelukkig''. Dit is ook de reden waarom Billy dus wel in beweging moet blijven zodat hij niet stijf wordt.

Ook heb ik een breedspectrum wormenkuur gekregen en die meteen gegeven, dus de komende dagen slierten tellen

Nu had ik voor Billy een lekker hapje gemaakt van een handje bietenpulp, wortel en daardoor de Myocare en de pillen verpulvert. Volgens Jurgen eten ze die pillen vaak al zo op...maar Billy nam één hap en keek me aan van je vreet dat zelf maar. Nu had Jurgen mij voor de zekerheid een spuit meegegeven en ik heb toen van de Myocare en pillen een papje gemaakt en dat er gelukkig in gekregen.

Nu dus de komende dagen wandelen en over een week moet ik weer kontakt opnemen om te vertellen hoe het gaat.
Koekie
Posted: 30-11-2010, 19:22:09

Forumverslaafde
*

http://z14.invisionfree.com/IJslanders/ind...showtopic=18803

Er loopt nog een topic over misschien heb je er iets aan ?
Kablos
Posted: 30-11-2010, 20:07:36

Forumverslaafde
*

Member No.: 340

Ja Syl, ik had al contact gehad met Frans.
Maar onze paarden hebben alletwee iets anders... die van mij heeft geen wormen maar vermoedelijk een leverbeschadiging veroorzaakt door...???

Er schijnt nog al iets mysterieus aan de hand te zijn met de uitslagen van het bloed door GD in Deventer... ze zijn binnen op de praktijk maar niemand wil/kan er uitspraak over doen wat er precies aan de hand is...

Frans; nogmaal sterkte pet.gif

This post has been edited by Kablos on 30-11-2010, 20:10:15
hakon96
Posted: 30-11-2010, 20:11:07

Forumverslaafde
*

Member No.: 60

Nouzeg,da's niet leuk! Krijg je het ooit nog te horen of .....
InvisionFree - Free Forum Hosting
InvisionFree gives you all the tools to create a successful discussion community.

Topic Options Pages: (3) [1] 2 3 

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.1384 seconds | Archive
disclaimer

IJslanderforum.nl kan op geen enkele manier verantwoordelijk gesteld worden voor op het forum geschreven dingen en dergelijken.