Het forum is verhuisd! Klik hier om naar het nieuwe forum te gaan!
Fully Featured & Customizable Free Forums | Welcome to IJslanders. We hope you enjoy your visit.
You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.
Join our community!
If you're already a member please log in to your account to access all of our features:
|
Vers bloed
| Drottning |
|
Renner

Group: Lid
Member No.: 145

|
Lang getwijfeld om dit topic te openen, maar ik doe het toch aangezien ik meerdere mensen om mij heen hierover hoor.
Wat mij opvalt is dat de IJslandse trend van een tijd terug op het moment in Nederland al tijden volop aanwezig is, namelijk Orri frá Ţúfu en zijn nakomelingen. Nederland heeft onderhand volop hengsten met Orri als vader, prima hengsten, mooie hengsten, bewezen hengsten, ik heb zelf ook mijn merrie in 2007 laten dekken door een Orri-zoon en daar heb ik een heel leuk veulen aan overgehouden.
Maar waar ik bang voor ben is dat we straks zoveel Orri-nakomelingen hebben lopen terwijl er genoeg andere goede bloedlijnen zijn die dan niet benut worden. Is het niet beter als er wat Orri-vrije hengsten vanuit IJsland zouden komen ipv nog meer Orri-nazaten?
Wat is jullie mening hierover?
|
|
|
| Spinet |
|
Forumverslaafde

Group: Administrator
Member No.: 190

|
We kopen een Forum hengst samen met de 2-ling  ... fra islandusforum zijn dan de nakomelingen  Maar ben het wel met je eens hoor. Bijvoorbeeld bij mijn merrie ik kan uit bijna niets kiezen, te veel hengsten die aardig dichtbij familie zijn. Ook ik ben benieuwd hoe anderen er over denken This post has been edited by Spinet on 19-08-2009, 16:43:33
|
|
|
| Elfje_Braam |
|
Forumverslaafde

Member No.: 972

|
Ik ben het ook met je eens:D daarom ben ik ook blij dat Keilir naar Nederland is gekomen of komt, weet even niet of hij er al is.
Lúđvík frá Feti is ook een hele leuke hengst die naar Nederland komt maar helaas ook een Orri nazaat.
Denk ook dat het belangrijk is om niet en masse met Orri nazaat te fokken..
|
|
|
| Pink |
|
Forumverslaafde

Member No.: 73

|
Ja, dat vind ik ook belangrijk. Wij kijken daar ook zeker naar. Hrafn zit in veel paarden, maar ook niet allemaal. Orri klein kinderen hebben/krijgen we wel, maar we houden er zeker rekening mee niet alléén met Hrafn en of Orri te fokken!
|
|
|
| Spinet |
|
Forumverslaafde

|
Het is niet dat ik er actief over na denk om te fokken, zeker niet zelfs. Maar soms ga je toch kijken. En Skorri is qua tolt en blub beter voor mijn draakje dan romur. Maar Romur is weer verser bloed. En in mijn ogen een leukere kleurvererving. En Gimmstein kan niet, opa's zijn het zelfde vind ik veel te dicht bij. Handig zo'n Hrafn merrie  Vers bloed vers bloed vers bloed!!!!!!!!!!! This post has been edited by Spinet on 19-08-2009, 19:12:00
|
|
|
| Gletta |
|
Forumverslaafde

Member No.: 184

|
| QUOTE (Elfje_Braam @ 19-08-2009, 16:51:11) | Lúđvík frá Feti is ook een hele leuke hengst die naar Nederland komt maar helaas ook een Orri nazaat.
|
Waarom helaas ? Orri heeft prachtige kinderen gefokt. Wij hebben twee keer met Hóttur gefokt en dat zijn hele leuke paarden geworden. Kunnen lopen en zijn zó stabiel in hun hoofd. Veel zelfvertrouwen en heel communicatieve dieren. Soms wel met een kop dr op maar nix onbetrouwbaars erin.
|
|
|
| Sif |
|
Forumverslaafde

Member No.: 71

|
| QUOTE (Pink @ 19-08-2009, 18:55:06) | | Ja, dat vind ik ook belangrijk. Wij kijken daar ook zeker naar. Hrafn zit in veel paarden, maar ook niet allemaal. Orri klein kinderen hebben/krijgen we wel, maar we houden er zeker rekening mee niet alléén met Hrafn en of Orri te fokken! |
Farsćll is geen Orri-nakomeling, en geen een van onze merries zit Orri in. Wel Hrafn in sommige, meestal wat verder weg. Maar daarom kunnen we mooi met al die prachtige Orri-zonen fokken, en wat Marian zegt: daar is niets mis mee. Want we fokken óók met niet-Orri's (zals Farsćll) , waarmee we weer ene mooi evenwicht krijgen in wel of geen Orri  PS je moet voor de grap Orri's afstamming eens bekijken. Want hoeveel paarden hebben niet Hervar, Sörli of Hrafn in hun afstamming? Heeft Orri ook. Dus eigenlijk is 'nieuw bloed' niet nieuw, 'oud bloed' is blijkbaar alleen een mooie samenkomst in de vorm van Orri. This post has been edited by Sif on 19-08-2009, 21:04:01
|
|
|
| ijslander.be |
|
Draver

Member No.: 711

|
| QUOTE (Sif @ 19-08-2009, 20:57:46) | | QUOTE (Pink @ 19-08-2009, 18:55:06) | | Ja, dat vind ik ook belangrijk. Wij kijken daar ook zeker naar. Hrafn zit in veel paarden, maar ook niet allemaal. Orri klein kinderen hebben/krijgen we wel, maar we houden er zeker rekening mee niet alléén met Hrafn en of Orri te fokken! |
Farsćll is geen Orri-nakomeling, en geen een van onze merries zit Orri in. Wel Hrafn in sommige, meestal wat verder weg. Maar daarom kunnen we mooi met al die prachtige Orri-zonen fokken, en wat Marian zegt: daar is niets mis mee. Want we fokken óók met niet-Orri's (zals Farsćll) , waarmee we weer ene mooi evenwicht krijgen in wel of geen Orri  PS je moet voor de grap Orri's afstamming eens bekijken. Want hoeveel paarden hebben niet Hervar, Sörli of Hrafn in hun afstamming? Heeft Orri ook. Dus eigenlijk is 'nieuw bloed' niet nieuw, 'oud bloed' is blijkbaar alleen een mooie samenkomst in de vorm van Orri. |
helaba hier vanuit het zuiderse Belgie..........we hebben al veel hengsten gebruikt maar wat ons opvalt is dat Orri-kinderen goede en éénvoudige gemakelijke paarden geeft!Ook wij gaan,als we plek hebben,naar Keillir!!!Wij vinden Keillir een topper maar we weten ook dat deze lijn ietwat geresveerde nakomelingen geeft...en zeg nu zelve;hier in de lage landen gaan veel mensen"plat"voor aaibare paarden...en als ze dan nog goede gangen hebben...why not!
colette van het golvend belgs zuiden
This post has been edited by ijslander.be on 19-08-2009, 21:36:11
|
|
|
| Torfi |
|
Gćđingur

Member No.: 22

|
Op dit moment twee fokmerrie`s in gebruik. 1 is er van Thorri (Orri nakomeling) de ander is Orri vrij, tevens Hrafn vrij. Dit jaar expres geen hengsten gebruikt die Orri in de lijn hebben, om zo met de evt merrie nakomeling (van de Orri vrije) wel weer een Orri te kunnen gebruiken. Ik denk dat als er bewust gefokt wordt, we niet hoeven vast te zitten over een paar jaar. Orri geeft inderdaad fijne karakters, maar ik vraag me wel af.. dat als er in een paard op den duur enkele malen Orri voorkomt of dat ook nog zo is, of dat omslaat naar het tegengestelde?
|
|
|
| therra |
|
Renner

Member No.: 198

|
In de dressuursport, Het KWPN, Zit de fokcomissie al klem met hengsten zoals Gribaldi, Jazz, Krack C, Ferro, Rousseau etc. etc. Ze kunnen bijna niks meer straks. Het lijkt mij prettig om dat in de ijslandersport/wereld te voorkomen.. Ik ben zelf vaak aan het zoeken naar hengsten.. Jonge hengsten op stormhestar, en hengsten die zich al bewezen hebben. Maar ik kijk altijd wel naar de afstamming.
groetjes
|
|
|
| Spinet |
|
Forumverslaafde

|
| QUOTE (Biothane @ 19-08-2009, 22:28:56) | | QUOTE (Spinet @ 19-08-2009, 19:09:01) | En Gimmstein kan niet, opa's zijn het zelfde vind ik veel te dicht bij. Handig zo'n Hrafn merrie  Vers bloed vers bloed vers bloed!!!!!!!!!!! |
Gimsteinn zit inderdaad ook Hrafn in. Je mag mijn paard wel klonen hoor, kloon zal dan een hengst worden en dan heb je je verse bloed |
Dan klonen we die van jou als forum project en dan is hij exclusief voor forum leden en anders mag je heel veel betalen voor de dekking.
Nee even zonder gekheid, denk dat het inderdaad goed is om het voor te zijn dat we straks in het zelfde pakket van de kwpn-er te komen. Er is zoveel versbloed op ijsland en vast ook elders in de wereld. Alleen staat nederland een beetje stil hierin in mijn ogen. Natuurlijk ben ik ook nog maar een ijslandse beginner, maar verdiep me steeds meer en zie steeds vaker Orri of Hrafn erin zitten. Heb op HOI ook het hengstenboek gekocht en ook hierin staan er heel veel. Natuurlijk is het wel zo dat Hrafn 1086 nakomelingen heeft en Orri 552, tja en dan alles wat daar weer vanaf komt maakt heel veel nazaad. Nu is Romur aardig vers bloed, Zit echter 4 generaties terug wat in wat in die van mij ook zit. Lúđvík frá Feti is weer niet vers genoeg en weer een Hrafn nakomeling en een Orri nakomeling. Natuurlijk is hij wel heel gaaf, maar niet goed genoeg voor mijn merrie. Romur trouwens wel een heel gaaf paard qua bouw, lekker grof en een mooi koppie!
Ach qua fokken blijft het gewoon dromen, ze is nu zo gelukkig om na al die jaren een echt rijpaard te zijn en een baasje te hebben. Dat staat nu voorop, dekken kan altijd nog.
This post has been edited by Spinet on 20-08-2009, 09:37:42
|
|
|
| Anne S |
|
Forumverslaafde

Member No.: 553

|
Ik heb al vaker over dit onderwerp geschreven, ga dat niet herhalen. Maar de vergelijking met het KWPN gaat heel erg mank. Het KWPN is een open stamboek, dwz dat elk paard wat aan bepaalde eisen voldoet ingeschreven kan worden. Het IJslandse paard wordt gefokt in een gesloten stamboek, met als gevolg dat er altijd genetische vernauwing plaats vindt. Het is dus beter te vergelijken met het Friese paardenstamboek, en holadiejee  wat wordt je blij van zo'n 'voorbeeld'
|
|
|
| therra |
|
Renner

Member No.: 198

|
Het friezen stamboek was een beter voorbeeld ja Hier een paar hengsten waar ik weg van ben Naam is aanklikbaar... Je wordt doorgewezen naar Stormhestar! Stígur vom Störtal Ben al een paar jaar fan van hem, en toen ik hem zag lopen op de horses on ice, was t echt helemaal te wouw...Een veulen van hem en ik heb de loterij gewonnen  Heeft al een aantal bewezen nakomelingen, en veel gekeurde veulens, nakomelingen zodat je een beetje een beeld van hem krijgt.. Nakomelingen van zijn nakomelingen zijn ook erg leuk!! Stigur zijn zoon kraftur heeft ook al nakomelingen :  MOOI!! Stígur zijn hoogste Gesamtnote is 8.40 En Stígur is 1.45 hoog. Staat in Duitsland. 5ganger Mentor frĺn Västanĺsen Vind hem ook zeker al 2 jaar leuk.. Hij staat alleen in Zweden. Hij heeft niet echt bewezen nakomelingen of gekeurde nakomelingen, wel veel foto`s van de kinderen. 5ganger Nog wat foto`s van Mentor: http://www.raudhetta.se/Dan bij avel, helemaal naar beneden scrollen en dan op t groene linkje klikken.. Nakomelingen: http://www.stormhestar.de/german/horse_pic...=692&Height=461http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=73403http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=41376http://www.stormhestar.de/german/horse_pic...=749&Height=500http://www.stormhestar.de/german/horse_pic...=749&Height=500En dan maar de laatste Maar hier zit wel een Hrafn frá Holtsmula is als MMV. Bekan frá Kolsholti 2 Hij is zelf niet echt heel mooi, maar zijn kinderen zijn geweldig!! En je moet goed opletten op wat voor merrie je deze hengst zet.. Hier bedoel ik vooral de hals en de halsaanzet mee.. Of een iets draverige merrie, je kunt deze hengst geloof ik beter op een goed töltende merrie zetten. Maaarrr de nakomelingen hebben veel ruimte, uitstraling en veel knieactie. 4ganger. En is de vader van Nikulina, zij behaalde voor exterieur een 8.4, voor interieur een 8.2, voor gangen een 8,5 van de maximale 8.6 punten. Gekopiëerd: Der absolute Überflieger war das Cremello-Fohlen Nikulina vom Panoramahof von Bekan frá Kolsholti aus der Nott frá Kirkjuferjuhjáleigu. Sie töltete und trabte mit hochweiten Bewegungen und extremer Aufrichtung. Marlises Kommentar nach dieser Vorstellung:“ Ich kann mich nicht erinnern, schon mal so ein Fohlen gesehen zu haben!“. Auch die verbliebenen Zuseher versicherten sich nach der Präsentation des Fohlens, dass sie das nun wirklich gesehen hatten! Nikulinas Noten 8,4 für Gebäude, 8,2 für Interieur/Typ und 8,5 von 8,6 möglichen Punkten für Gang machen sie zu einem der höchstbeurteilten Fohlen überhaupt. Gesamt: 8,39 Een kleine foto, groter kon ik niet vinden. http://www.vindstadir.eu/islaender/hengste/bekan/bekan.htmNou wat vinden jullie ervan?
|
|
|
Track this topic
Receive email notification when a reply has been made to this topic and you are not active on the board.
Subscribe to this forum
Receive email notification when a new topic is posted in this forum and you are not active on the board.
Download / Print this Topic
Download this topic in different formats or view a printer friendly version.
disclaimer
IJslanderforum.nl kan op geen enkele manier verantwoordelijk gesteld worden voor op het forum geschreven dingen en dergelijken. |
|